درمان مناسب برای اختلال گوارشی

به نام خدا

درمان مناسب برای اختلال گوارشی

درمان مناسب برای اختلال گوارشی : می توان گفت اگر مشکلاتی مانند دل درد، سوزش معده، نفح و رفلاکس معده آزارتان می دهند، این مطلب مخصوص شماست. نحوه عملکرد دستگاه گوارش کاملا به رژیم غذایی‌تان بستگی دارد. گاه یک ماده غذایی می تواند تاثیر منفی در گوارش شما داشته باشد و هضم غذا را با مشکل مواجه کند، گاهی هم ممکن است مشکلات گوارشی شما با مصرف یک ماده غذایی عالی برطرف شود. همچنین مشکلات گوارشی و عملکرد ضعیف دستگاه گوارشی، می توانند تحریک کننده و دردناک باشند، حتی ممکن است زندگی روزمره ما را نیز با اختلال مواجه کنند ، با فودکافی همراه باشید .

 

فودکافی

 

اگر دچار اختلال دستگاه گوارش هستید بخوانید :

در اولین قدم باید گفت رژیم غذایی بیماران گوارشی به دلیل تنوع حاکم بین گونه‌های مختلف این بیماری در سبک‌های گوناگونی عرضه می‌شود. امروزه بیماری‌های گوارشی را می‌توان در انواع التهاب روده، یبوست، رفلاکس معده و التهاب مری و بسیاری موارد دیگر مشاهده نمود. ازاین‌رو انتخاب یک رژیم غذایی واحد برای تمامی این مشکلات چندان کار صحیحی نیست. از طرفی علت و دلیل بروز ناراحتی‌های گوارشی مانند اختلالات فیزیکی، اختلالات عصبی و عضلانی نیز بسیار متنوع می‌باشد.بسیاری از عوامل وجود دارند که سیستم گوارش ما را تهدید نموده و عملکرد صحیح آن را مختل می‌سازند.
از عمده این علل می‌توان به سبک نادرست تغذیه و مصرف خودسرانه داروها اشاره نمود. در اینجا خوراکیهای موجود در رژیم غذایی بیماران گوارشی کمک می‌کنند تا نه‌تنها علائم بیماری التیام یابد، بلکه گاهاً در قالب یک عملکرد پیشگیرانه نیز بسیار توانمند ظاهر می‌شوند. البته عوامل جانبی دیگری مانند بارداری، تغییر مکان سکونت، وجود قارچ و انگل در معده، جراحی و درنهایت استرس‌های مکرر هرکدام به‌گونه‌ای زمینه‌ساز بیماری‌های گوارشی هستند. آشنایی با انواع بیماری‌های دستگاه گوارش : التهاب روده ،سندروم روده تحریک‌پذیر ، سلیاک ،یبوست ،رفلاکس یا التهاب مری،سوءهاضمه ،التهاب معده و اثناعشر ،زخم پیتیک ،سرطان معده …

 

فودکافی

 

ماست برای هضم بهتر غذا :

این ماده‌ی غذایی حاوی باکتری‌هایی به نام پروبیوتیک است. این باکتری‌های خوب در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند و می‌توانند به هضم بهتر غذا کمک کنند و روده‌ را سالم نگه دارند، پروبیوتیک‌ها به‌طور طبیعی در روده وجود دارند، با این حال مصرف مواد غذایی پروبیوتیک‌دار مثل ماست می‌تواند هضم غذا را آسان‌تر کند. پروبیوتیک‌ها می‌توانند به بهبود مشکلات گوارشی مثل نفخ، یبوست و اسهال کمک کنند، نشان داده شده که این باکتری‌ها هضم لاکتوز یا قند شیر را بهبود می‌بخشند.

سیب یک درمانگر عالی :

پکتین موجود در سیب می‌تواند در افزایش حجم مدفوع، همچنین درمان یبوست و اسهال اثرگذار باشد.سیب غنی از فیبر محلول به نام ( پکتین ) می باشد و پکتین توسط باکتری‌های موجود در روده‌ی بزرگ تجزیه‌ می‌شود. این فیبر محلول حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به همین دلیل، معمولا آن را برای برطرف کردن یبوست و اسهال مصرف می‌کنند. همچنین نشان داده شده که پکتین خطر عفونت‌های روده، همچنین التهاب روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد .

فودکافی :   انواع پروتئین ها

 

فودکافی

رازیانه گیاهی شفا بخش :

رازیانه یک گیاه مفید برای هضم بهتر غذا محسوب می‌شود. می‌توانید برای طعم‌دار کردن غذا به آن رازیانه اضافه کنید. فیبر موجود در رازیانه به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. این گیاه حاوی ترکیباتی است که عضلات دستگاه گوارش را ریلکس می‌کنند. این موضوع در کاهش مشکلات گوارشی مثل نفخ مفید است.

 

دانه‌ی چیا برای هضم بهتر استفاده کنید :

گفته می شود دانه‌ی چیا منبع عالی فیبر به شمار می‌رود. با خوردن دانه‌ی چیا یک ترکیب ژلاتین‌مانند در معده شکل می‌گیرد. این ترکیب مثل پروبیوتیک عمل کرده و به رشد باکتری‌های مفید در روده و در نتیجه بهبود هضم کمک می‌کند.

کمبوچا :

کمبوچا چای تخمیر شده است‌ و می گویند این چای از طریق اضافه کردن بعضی ترکیبات به چای سبز یا چای سیاه تهیه می‌شود. چند مطالعه روی موش‌ها به این نتیجه رسیدند که کمبوچا ممکن است علاوه بر کمک به هضم بهتر، در بهبود زخم معده هم مفید باشد.

 

فودکافی

لبو و فواید بی شمار :

لبو منبع خوبی از فیبر به شمار می‌رود. یک فنجان (136 گرم) لبو حاوی 3٫4 گرم فیبر است. فیبر به هضم کمک کرده و باکتری‌های مفید را تغذیه می‌کند. لبو به غیر از بهبود هضم، فواید دیگری هم برای سلامتی بدن دارد. این ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی از جمله فولات، ویتامین B6، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، مس، روی و ترکیبات گیاهی مثل بتالائین و نیترات است. همچنین با خوردن لبو می‌توانید از خواص آن مانند بهبود فشار خون، کاهش التهاب، جلوگیری از کم‌خونی (آنمی) و بهبود عملکرد ورزشی بهره‌مند شوید. ویتامین A، آهن و ویتامین B6 موجود در لبو به محافظت از کبد در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند و توانایی این عضو حیاتی را برای از بین بردن سموم موجود در بدن افزایش می‌دهند.

 

زنجبیل با طعمی تند اما تاثیر گذار :

زنجبیل گیاهی با طعم تند است که خواص حیرت‌آوری برای سلامتی بدن دارد. این گیاه به هضم بهتر غذا و جلوگیری از حالت تهوع کمک می‌کند. بسیاری از خانم‌های باردار از این گیاه برای درمان حالت تهوع صبحگاهی استفاده می‌کنند. نشان داده شده که این گیاه به خالی شدن معده سرعت می‌بخشد.

 

فودکافی

 

سبزیجات دارای برگ سبز تیره :

سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند، منبع عالی فیبر نامحلول به شمار می‌روند. این نوع فیبر حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. این سبزیجات همچنین منبع خوبی از منیزیم هستند. این ماده‌ی معدنی می‌تواند به تسکین یبوست کمک کند. بعضی از رایج‌ترین سبزیجات دارای برگ سبز تیره شامل اسفناج، کلم بروکسل و سایر سبزیجات برگ‌دار می‌شوند. یک مطالعه در سال 2016 به این نتیجه رسید که نوعی قند نامعمول در سبزیجات دارای برگ سبز تیره وجود دارد که باکتری‌های خوب روده را تغذیه می‌کند.

 

فودکافی

ماهی سالمون :

باید بدانید اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی سالمون خواص متعددی برای سلامتی بدن دارند و از جمله مواد غذایی مفید برای هضم بهتر است‌. این ماهی که جزء ماهی‌های چرب به شمار می‌رود، منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌توانند التهاب را در بدن کاهش دهند. افراد مبتلا به سندرم التهابی روده، عدم تحمل مواد غذایی و سایر اختلالات گوارشی معمولا دچار التهاب روده هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش التهاب و در نتیجه بهبود هضم کمک کنند. توصیه شده دست‌کم هفته‌ای یک بار ماهی بخورید. با خوردن ماهی سالمون نه تنها هضم بهتر و سریع‌تری خواهید داشت، بلکه از سایر خواص این ماهی مثل کاهش خطر بعضی سرطان‌ها، محافظت از سلامت مغز، کاهش التهاب، کاهش وزن، محافظت از سلامت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی برخوردار می‌شوید.

فودکافی :   خوراک مناسب برای سلامت استخوان

 

فودکافی

چرا روغن نعناع :

روغن نعناع از روغن‌های اسانسی موجود در برگ‌های نعناع به دست می‌آید و نشان داده شده که مشکلات گوارشی را بهبود می‌بخشد. این روغن حاوی ترکیبی به نام (منتول) است که ممکن علائم سندرم التهابی روده از جمله نفخ، ناراحتی معده و مشکلات مربوط به حرکات روده را بهبود ببخشد. همچنین به نظر می‌رسد روغن نعناع تأثیرات آرام‌بخشی روی عضلات دستگاه گوارش دارد که این موضوع ممکن است در هضم بهتر مؤثر باشد. این روغن همچنین می‌تواند از طریق افزایش سرعت حرکت غذا در دستگاه گوارش به بهبود سوء هاضمه کمک کند.

 

فودکافی

مواد غذایی مضر برای هضم :

مصرف بیشتر مواد غذایی به اندازه‌ی متعادل مشکل خاصی برای دستگاه گوارش به وجود نمی‌آورد، اما هضم بعضی از خوراکی‌ها دشوار است. یک سری مواد غذایی و نوشیدنی‌ها خطر ابتلا به نفخ، سوزش سر معده و اسهال را افزایش می‌دهند از جمله :
شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل الکل قند ،نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشیدنی‌های شیرین شده با قند ،کربوهیدرات تصفیه شده مثل نان سفید ،الکل ،شکلات شیری یا سفید ،مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده مثل پنیر و خامه ،قهوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین ،غذاهای تند، مثل بعضی انواع کاری‌ها ،غذاهای چرب مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا پیتزا و…

 

فودکافی

اختلال گوارشی و کارهای ممنوعه :

باید گفت بعضی عادت‌ها مثل تند غذا خوردن یا دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن می‌توانند تأثیرات منفی روی هضم غذا داشته باشند. هضم یک وعده‌ی غذایی بزرگ بیشتر طول می‌کشد و افراد ممکن است با خوردن غذای زیاد در یک وعده، بعضی مشکلات گوارشی مثل نفخ و گاز را تجربه کنند. همچنین برای هضم بهتر و سریع‌تر، بهترین کاری که می‌توانید بکنید، خوردن چند وعده‌ی غذایی کوچک به جای یک وعده‌ی غذایی بزرگ است. هرچند دستگاه گوارش افراد با یکدیگر متفاوت است.برای مثال بعضی افراد ممکن است دچار ناتوانی در تحمل بعضی مواد غذایی و آلرژی به خوراکی‌ها باشند، در صورتی که دیگران چنین مشکلاتی را نداشته باشند. پزشک ممکن است به افراد مبتلا به مشکلات گوارشی توصیه کند رژیم غذایی خاصی را دنبال کرده و از خوردن بعضی مواد غذایی خودداری کنند.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها