فواید و مضرات قهوه

به نام خدا

فواید و مضرات قهوه:

فواید :

• قهوه و کاهش وزن : کافئین میزان سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در نتیجه مصرف کالری نیز افزایش پیدا می کند. برای مثال ، چنان چه کسی یک فنجان قهوه حاوی 100 میلی گرم کافئین بنوشد میزان متابولیسم بدن وی تا 4 درصد افزوده شده و درنتیجه باعث لاغری او می شود.

 قهوه و درمان افسردگی :

به دلیل خاصیت نشاط بخشی ، ضد افسردگی است.
ک قهوه و درمان سردرد : نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد را برطرف می‌کند.

• قهوه و دندان :

به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تانن از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.
• قهوه و پیشگیری از سرطان کبد : تحقیقات 9 ساله دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد مصرف منظم آن به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 49 درصد و مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا 29 درصد کاهش دهد.
• قهوه و بیماری کلانژیت (بیماری کبد) : طبق آخرین تحقیقات دانشمندان، مصرف مکرر قهوه در طول ماه، با کاهش خطر ابتلا به بیماری کلانژیت (بیماری کبد) همراه است.
• قهوه و کاهش آسیب های کبد : نوشیدن سه فنجان و بیشتر قهوه در روز می تواند پیشرفت هپاتیت C مزمن را کاهش دهد.

فود کافی

  پیشگیری از دیابت :

محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند.

  بازگشت اشتها :

تحقیقات مریم سابقی و یاسر دری، دو محقق ایرانی در آمریکا نشان داده‌است که بوییدن دانه‌های قوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. آنان معتقدند که مولکول‌های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌های غذا از گیرنده‌های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود. این دو محقق همچنین این روش را جهت افزایش سلامتی حیوانات در موسسه‌های تحقیقاتی پیشنهاد کرده‌اند.

 قهوه و اثرات تسکین ‌دهنده :

قهوه حاوی پروتئینی است که دارای اثری مشابه مورفین بوده و از خاصیت ضددرد و آرام‌بخشی برخوردار است. برخی از این پروتئین‌ها مشابه پروتئین‌های انسانی است. در آزمایش‌های صورت گرفته بر روی موش‌های آزمایشگاهی مشخص شد که اثرات تسکین‌دهنده پروتئین‌های موسوم به opioid peptides از دوام بیشتری برخوردار بوده و با عوارض جانبی همراه نیست.

فودکافی :   خواص چای ترش - دیابت

 قهوه و قدرت آنتی اکسیدانی :

دانه های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان  مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می شوند، بیشتر است. تحقیقات نشان می دهد که افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان های آن ندارد. البته ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود زیرا جذب آنتی اکسیدان ها را به تاخیر می اندازد.

 قهوه و پیشگیری از پارکینسون :

مطالعات زیادی گویای این مطلب است که مصرف منظم قهوه قدرت کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را دارد.
قهوه و سنگ صفرا و کلیه : کسانی که مصرف کننده بالای قهوه هستند (4 فنجان و بیشتر در روز)‌ 25% کمتر از افرادی که این نوشیدنی را میل نمی کنند مبتلا به سنگ کلیه و صفرا می شوند. نوشیدن حداقل یک فنجان در روز تا 10% احتمال این بیماری را کاهش می دهد.

قهوه و کاهش احتمال ابتلا به نقرس :

افرادی که در طول روز 4 فنجان و بیشتر قهوه می نوشند 40% کمتر از مصرف کنندگان کم قهوه در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس هستند.

قهوه و پیشگیری از بیماری آلزایمر :

کسانی که در طول زندگی قهوه می نوشند دیرتر مبتلا به بیماری آلزایمر می شوند.

مضرات :

فود کافی

سینوزیت و عفونت مخاطی:

قهوه به دلیل داشتن کافئین بسیار ادرارآور است و مایعات بدن را دفع می‌کند، از این‌رو غلظت مخاطی سینوس‌ها را بالا برده و غدد ترشحی را می‌بندد که باعث التهاب و زمینه‌ساز رشد باکتری‌ها می‌شود، بنابراین در تشدید بیماری سینوزیت بسیار مؤثر است.
مصرف برای افرادی که نارسایی کلیه دارند، به دلیل وجود درصد بالایی از پتاسیم، توصیه نمی‌شود و آن‌ها می‌بایست، تحت نظر پزشک  مصرف کنند.

 سنگ کلیه:

خوردن قهوه به صورت بسیار باعث دفع کلسیم از بدن و در نتیجه رسوب کردن آن در کلیه‌ها و ایجاد سنگ کلیه می‌شود، بنابراین افراط در آن می‌تواند برای کلیه‌ها مضر و سنگ‌ساز باشد. گرچه مبتلایان به سنگ کلیه باید خوردن آن را به کمتر از دو فنجان در روز کاهش دهند.

 افزایش فشار خون:

قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود و افراد مبتلا به پرفشاری خون در برابر آن آسیب پذیرتر هستند.

فودکافی :   نوشیدنی های موثر بر سنگ کلیه

برهم‌زدن سلامت خواب:

قهوه سلامت خواب را برهم می‌زند و تا حد چشم‌گیری بر دستگاه عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. بهتر است ۴ تا ۶ ساعت پیش از خواب قهوه مصرف نشود.
• نفخ و سنگینی معده: خوردن قهوه بلافاصله پس از غذا به دلیل نفخ‌آوری معده را سنگین می‌کند و موجب رودل کردن می‌شود.

صفحه اصلی

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها