درمان کبد چرب

به نام خدا

درمان کبد چرب :

درمان کبد چرب : می توان گفت کبد چرب یا جگر چرب به انگلیسی Fatty liver در پزشکی حالتی برگشت‌پذیر از تجمع واکوئول‌های چربی در سلول‌های کبدی است که با التهاب کبد مشخص می‌شود که بین اکثر مردم به عنوان تنبلی کبد معروف است ،این حالت ممکن است در افرادی که الکل مصرف می‌کنند ایجاد شود، ولی در ایران این بیماری علل دیگر دارد و (کبد چرب غیرالکلی) نامیده می‌شود. فرم غیرالکلی این بیماری در تعدادی از اختلالات بالینی مانند دیابت، چاقی و سوء تغذیه رخ می‌دهد. گفته می شود وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیش از 5 تا 10 درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده‌است. این بیماری نشانهٔ خاصی ندارد اما بعد از رعایت نکردن و پیشروی این بیماری در کبد باعث سوءهاضمه شود. ما در فودکافی و بخش سلامت باشیم می خواهیم بیشتر در این مورد و حدامکان راه های درمان آن را نیز بگوییم تا بیشتر آشنا شوید پس در ادامه همراه ما باشید .

 

فودکافی

درمان کبد چرب

درباره کبد چرب بیشتر بدانید :

باید بدانید که کبد چرب غیرالکلی(NAFLD):این بیماری زمانی رخ می‌دهد که کبد در شکستن چربی‌ها دچار مشکل شده و با جمع شدن چربی در بافت‌های کبد، فرد دچار کبد چرب می‌گردد. انواع این بیماری با مصرف الکل مرتبط نبوده و زمانی مشخص می‌شود که 10 درصد یا بیشتر وزن کبد حاوی چربی باشد. این بیماری خود نیز به چند دسته تقسیم شده و در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی یا زخم و سپس نارسایی کبدی می‌گردد. برای مثال کبد چرب بارداری : هرچند این نوع از کبد چرب خیلی نادر بوده، با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می‌تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد. این بیماری می‌تواند باعث نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید یا خون‌ریزی شود. هرچند دلیل این بیماری کاملاً شناخته نشده اما دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون‌های این دوران در ارتباط است. اغلب بیماران 40 تا 60 سال سن داشته و بیماری در زنان شایع‌تر است. کبد چرب در کودکان با سن بالاتر از 10 سال نیز می‌تواند ایجاد شود. این اختلال کبدی مزمن بوده و برای سال‌ها پایدار خواهد ماند.در ایران شیوع کبد چرب به شدت در حال افزایش است که علت اصلی آن چاقی و سبک زندگی کم تحرک و بدون تحرک است.

 

فودکافی

درمان کبد چرب

مهمترین علل و دلایل ابتلا به کبد چرب :

در این زمینه باید گفت اگر مقدار چربی در کبد بیش از5%وزن کبد باشد،فرد مبتلا به کبد چرب میباشد.علت اصلی بروز کبد چرب ناشناخته است، ولی تعدادی از اختلالات بالینی معین به عنوان علل زمینه‌ای شناخته شده‌اند. هشتاد درصد بیماران مبتلا به کبد چرب چاق هستند. دیابت و بالا بودن چربی‌های خون نیز از علل زمینه‌ای آن می‌باشند. عوامل مختلفی که باعث تغییر متابولیسم در بدن می‌شوند، شامل کاهش ناگهانی وزن، سوء تغذیه، تغذیه وریدی انجام بعضی از جراحی‌های شکم شامل برداشتن کیسه صفرا، برداشتن قسمتی از روده یا معده، جراحی روی لوزالمعده و مصرف بعضی از داروهای خاص شامل هورمون استروژن، کورتون (استروئیدها، آمیودارون، تاموکسی فن، والپروات سدیم) نیز از علل زمینه‌ساز کبد چرب هستند.

فودکافی :   میوه مناسب افراد دیابتی

 

فودکافی

درمان کبد چرب

دلیل ابتلا به کبد چرب :

به‌طور کلی می‌توان عوامل ایجاد این بیماری را به شرح زیر عنوان کرد : رژیم غذایی نادرست، استرس درونی و نهفته، مصرف دارو بیش از حد معمول، مصرف لووستاتین‌ها و غذاهای فست فودی (سوسیس، کالباس، سس، پیتزا و…) متخصصان اعتقاد دارند که شیوه ناصحیح زندگی و تبعات آن از قبیل چاقی و اضافه وزن در ابتلا به کبد چرب در بین سنین مختلف دخیل است، داشتن شیوه زندگی صحیح، داشتن وزن ایدئال و مناسب، انجام فعالیت‌های بدنی روزانه، پیروی از رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و دوری از استرس از جمله راه‌های درمان این بیماری است. همچنین دلیل ابتلا به کبد چرب در افرادی که نوشیدنی های الکلی نمی نوشند زیاد مشخص نیست.
در این افراد ممکن است چربی بیش از حد بدن یا عدم متابولیزه شدن چربی باعث ایجاد این بیماری شود. در صورتی که نوشیدنی های الکلی مصرف نمی کنید اما به این بیماری مبتلا شده اید بهتر است دلایل زیر را مورد بررسی قرار دهید. یکی از این دلایل ممکن است باعث ابتلا شما به این بیماری شده باشد برای مثال :
چاقی ،ابتلا به دیابت نوع دو ،مقاومت نسبتا بالای بدن در مقابل انسولین ، سطوح بالای چربی به ویژه تری گلیسرید در خون ،سندروم متابولیک .
از دیگر دلایل بالقوه ایجاد این بیماری در افراد نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بارداری ، عوارض جانبی برخی از داروها ،ابتلا به برخی از عفونت ها همچون هپاتیت ،وجود برخی از شرایط ژنتیکی نادر .

 

فودکافی

 

تشخیص و درمان :

گفته می شود اکثر مبتلایان دارای علامت نیستند، گاهی فرد از درد شکم در ناحیه کبد احساس درد و پری می‌نماید و به ندرت احساس ناراحتی در قسمت فوقانی و راست شکم و خستگی وجود دارد. در بررسی‌های معمولی، آنزیم‌های کبدی افزایش یافته‌اند و در صورت شک به این اختلال اقدام‌های بعدی برای کشف علت زمینه‌ای و بررسی سایر علل بیماری کبدی ضروری است. آزمایش‌های لازم برای قند و چربی‌های خون و همچنین برای ویروس‌های هپاتیتی ضروری است. برای درمان و بهبود کبد چرب باید اختلالات زمینه‌ساز درمان شوند. در حال حاضر درمان بر روی مهار مشکلات طبی و اختلالاتی که زمینه‌ساز کبد چرب هستند، متمرکز است. داروهای مختلفی مانند متفورمین برای درمان کبد چرب عرضه شده‌اند که تأثیر قطعی آن‌ها ثابت نشده‌است.کاهش سی درصدی کالری مصرفی، ورزش روزانه و مصرف مرتب میوه و سبزیجات اثرات مفیدی بر روی این بیماری دارند. کاهش تدریجی وزن در افراد چاق لازم و مفید است .

 

فودکافی

راه های درمان با گیاهان دارویی :

می توان گفت داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب بسیار کارساز هستند. شما میتوانید برای درمان و حتی پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و مشکلات بعد از آن از گیاهان دارویی بهره ببرید ،استفاده از آنها را در برنامه غذایی تان قرار دهید. ازجمله این گیاهان دارویی که در بالا به آن اشاره شد خاکشیر است. پاکسازی کبد چرب با خاکشیر یک راه حل کارساز و موثر است .

فودکافی :   قارچ جایگزین گوشت ؟

 

فودکافی

 

مصرف خاکشیر با عرق کاسنی :

خاکشیر به همراه عرق کاسنی می تواند یک درمانگر مفید برای کبد چرب باشد، به همین منظور می توانید یک قاشق غذا خوری خاکشیر را به عرق کاسنی اضافه کنید و میل نمایید.

ترکیب خاکشیر با ترنجبین :

مصرف خاکشیر به همراه ترنجبین یک ترکیب بسیار موثر در درمان کبد چرب محسوب می شود. این ترکیب علاوه بر پیشگیری و درمان کبد چرب میتواند درمان کننده سودا و بلغم نیز باشد.

درمان کبد چرب با خاکشیر جوشیده :

مقداری از خاکشیر را در آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه بجوشانید سپس به صورت ناشتا مصرف نمایید. برای تاثیر گذاری بیشتر تا نیم ساعت بعد آن چیزی مصرف میل نکنید.

ممنوعیت مصرف خاکشیر برای کبد چرب :

همانطور که پاکسازی کبد چرب با خاکشیر امکان پذیر است. اما زیاده روی در مصرف آن می تواند برای بدن مضر باشد. برخی از افراد که دچار مشکلاتی مانند زخم معده، روماتیسم یا آرتروز هستند، می بایست در مصرف این ماده زیاده روی نکنند و بهتر است قبل از مصرف خاکشیر با پزشک خود مشورت کنند. تا مقدار مجاز مصرف خاکشیر را مشخص کنند.

 

فودکافی

درمان کبد چرب

زمان مصرف خاکشیر برای کبد چرب :

باید بدانید کبدچرب یک بیماری خاموش بوده است که شما با مصرف برخی خوراکی های طبیعی می توانید به درمان آن کمک زیادی کنید. گنجاندن خاکشیر در برنامه غذایی می تواند درمان را تسریع کند اما باید در زمان خاص خود استفاده شود. صبح ناشتا بهترین زمان تاثیرگذاری برای خوراکی ها از جمله خاکشیر است. پس بهتر است از قبل خاکشیر را خیس کرده و صبح ناشتا دو قاشق ار آن را در لیوان آب جوش ریخته و میل کنید و تا نیم ساعت روی آن چیزی استفاده نکنید. خواص درمانی خاکشیر به سرعت جذب شده و تاثیر آن پس از چند روز مشاهده می شود. برخی افراد مقداری عسل با آن ترکیب می کنند که این می تواند تاثیر درمانی خاکشیر را بیشتر کند. ترکیب خاکشیر و ترنجبین آن هم صبح ناشتا می تواند برای درمان کبد چرب یک معجزه باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی خاکشیر زیاد بوده و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد به همین دلیل زمانی که صبح ناشتا مصرف می کنید معده و روده شما هم تقویت شده و چربی اضافی کبد از بین می رود. پس قبل و بعد از مصرف چیزی استفاده نکنید و اجازه دهید تا خاکشیر واکنش مثبت خود را در بدن داشته باشد .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها