انواع کوفته خوشمزه :بخش سوم

 به نام خدا

انواع کوفته خوشمزه : بخش سوم

باید گفت کوفته یکی از غذاهای معروف، قدیمی و پرطرفدار ایرانی و حتی کشورهای دیگر نیز بوده است که در تهیهٔ گونه‌های مختلف آن سبزی‌های خوشبو و گوشت قرمز استفاده می‌شود. گوشت کوفته را می‌توان از گوسفند، گوساله یا ترکیبی از این دو انتخاب کرد. همچنین برنج نیز یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر بعضی از کوفته ها ‌است ما در فودکافی می خواهیم انواع کوفته پرطرفدار در ایران و دیگر کشورها را برای شما ارائه بدهیم تا در مهمانی ها و دورهمی ها طبخ کرده و نوش جان کنید،همراه ما باشید.

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

کوفته هلو شیرازی :

باید گفت وقتی برای اولین بار اسم کوفته هلو را می‌شنوید، شاید تصور کنید که با یک کوفته عجیب و غریب مواجهید،ولی اینجور نیست مواد به کار رفته در این کوفته، بسیار ساده است و البته هیچ ربطی به هلو نیز ندارد. این کوفته اصیل شیرازی به خاطر این که ظاهر و اندازه‌ای شبیه هلو دارد، به کوفته هلو معروف شده است .

مواد لازم :

گوشت چرخ کرده400  گرم،هویج 2 عدد متوسط،آرد نخودچی 3 قاشق غذاخوری،پیاز 2 عدد متوسط،تخم مرغ 1 عدد،زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم،روغن برای سرخ کردن،مواد لازم برای سس کوفته هلو :زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری،آبلیمو ترش 2 قاشق غذاخوری،نمک و روغن به میزان لازم،پودر دارچین1 قاشق چای‌خوری،رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری،هویج 2 عدد متوسط

برنج در صورت دلخواه،نعنا خشک2 قاشق غذاخوری،شکر 1 قاشق غذاخوری (به دلخواه)مواد لازم برای وسط کوفته :آلو بخارا 10 عدد برای وسط کوفته،زرشک 3 قاشق غذاخوری،پیاز داغ 3 قاشق غذاخوری،گردو خرد شده 5 عدد .

طرز تهیه :

ابتدا باید مایه کوفته هلو را آماده و درست کنید و بعد از ورز دادن مواد، آن‌ها را در یخچال استراحت دهید. در این فاصله سس کوفته هلو را درست کنید. در نهایت کوفته‌ها را به شکل گرد، فرم دهید و مواد میانی را در کوفته‌ها بگذارید.کوفته‌هاآماده شده را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته به آرامی بپزد.در اولین قدم از طرز تهیه کوفته هلو شیرازی، پیاز و هویج‌ها را رنده کنید و آب آن را بگیرید. گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، زردچوبه، نمک و فلفل را به همراه آرد نخودچی به پیاز و هویج رنده شده اضافه و مواد را با هم ترکیب کنید و ورز دهید تا یکدست شود. حدود 10 دقیقه مواد را ورز دهید تا کاملا منسجم شوند.روی ظرفی که مایه کوفته را در آن درست کرده‌ بودید، بپوشانید و به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

 

فودکافی

 

بعد از آماده شدن، مایه کوفته را از یخچال بیرون بیاورید و به اندازه یک هلو از آن را بردارید و داخل دستتان باز کنید. در ادامه وسط کوفته را به میزان دلخواه، از مواد میانی کوفته هلو شامل کشمش، گردو، زرشک و آلو بخارای بدون هسته بگذارید. سپس آن را به شکل گلوله در آورید. همه کوفته‌ها را به همین شکل درست کنید.سس آن را درست کنید. برای این کار پیاز و هویچ را ریز و نگینی خرد و در تابه با مقداری روغن و پودر دارچین سرخ کنید. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا هم طعم خام آن گرفته شود و هم رنگ باز کند. نعنا خشک را به مدت 1 دقیقه تفت دهید.سپس به اندازه 4 لیوان، آب جوش به مواد داخل تابه اضافه کنید. برنج را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. می‌توانید از برنج نیم‌دانه هم استفاده کنید. صبر کنید تا سس شروع به جوشیدن کند و کمی غلیظ شود. سپس یک تابه را روی حرارت بگذارید و به اندازه 3 تا 4 قاشق روغن در آن بریزید. وقتی روغن داغ شد، کوفته‌ها را در تابه بچینید. کوفته‌ها را سرخ کنید تا همه لایه بیرونی آن طلایی شود.کوفته‌ها که سرخ شدند، آنها را در سس بچینید و در ظرف را بگذارید.بعد از حدود 45 دقیقه آبلیمو را به همراه چاشنی‌های دلخواه به تابه اضافه کنید. وقتی سس به خورد کوفته‌های هلو رفت و طعم یکدیگر را گرفتند، می‌توانید آن‌ها را در ظرف مناسب  و به دلخواه سرو کنید نوش جان .

فودکافی :   زرشک پلو با مرغ یک غذای خواستنی

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

کوفته بوقلمون و گیلاس :

کوفته بوقلمون و گیلاس از انواع کوفته فرنگی است. شاید در نگاه اول ترکیب بوقلمون و گیلاس خیلی به هم نیاید ولی کوفته بوقلمون و گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که حتما به درست کردنش می‌ارزد و می‌تواند نظرتان را عوض کند.

مواد لازم :

گوشت بوقلمون چرخ‌شده900 گرم، پودر سوخاری‌ 1/2 لیوان دسته‌دار فرانسوی، تخم مرغ 2  عدد،سیر6 حبه، سس خردل‌ 1 قاشق سوپ‌خوری،سس ورسترشایر1 قاشق چایخوری،پودر فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری،نمک 1/2 قاشق چایخوری،پوست لیمو ترش به میزان دلخواه،آویشن خشک به میزان دلخواه،ریحان تازه یا خشک به میزان دلخواه،پودر فلفل قرمز به میزان دلخواه،گیلاس خشک بدون هسته به میزان دلخواه،روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم .

طرز تهیه :

برای درست کردن این غذای خوشمزه، ابتدا باید مواد کوفته بوقلمون را تهیه کنید و آن را در یخچال استراحت دهید تا خودش را بگیرد. 30 دقیقه تا 1 ساعت زمان به این کار اختصاص دهید. سپس کوفته‌ها را درست کنید و به شکل قلقلی در آورید. در هنگام گرد کردن کوفته‌ها یک گیلاس هم بین آن قرار دهید. در آخر کوفته‌ها را سرخ کنید و بعد در فر یا قابلمه بپزید، ابتدا گوشت بدون استخوان یا فیله بوقلمون را چرخ کنید و آن را در یک ظرف یا کاسه مناسب بریزید. سیر و پوست لیمو را رنده کنید. می‌توانید یک پیاز را هم رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس پیاز رنده شده را به گوشت اضافه کنید. سپس ، تخم‌ مرغ‌ها را به همراه پودر سوخاری، پودر فلفل سیاه، نمک، آویشن خشک، ریحان خشک و فلفل قرمز به مایه کوفته اضافه کنید و همه مواد را کاملا با هم ورز دهید تا یکدست شوند. هر چه بیشتر مواد را ورز دهید، احتمال پاشیدن کوفته بوقلمون و گیلاس از هم در هنگام پخت، کمتر خواهد بود.

 

فودکافی

 

مایه کوفته را در وسط ظرف جمع کنید و روی ظرف را بپوشانید. ظرف را به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد کوفته منسجم شوند و همه مواد، طعم یکدیگر را به خود بگیرند و یکدست شوند. سپس آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید. قبل از درست کردن کوفته‌های بوقلمون، فر را روشن و روی دمای 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.در ادامه  به اندازه یک گردو از مایه کوفته بردارید و به شکل کوفته قلقلی در آورید. به این موضوع دقت کنید که هر چه کوفته‌‌هایتان کوچک‌تر باشند، زودتر می‌پزند و سرخ می‌شوند. وسط هر کدام از کوفته‌ها را یک گیلاس خشک قرار دهید. همه کوفته‌ها را به همین شکل درست کنید تا موادتان تمام شود. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید. همه کوفته‌ها را تا جایی که طلایی شوند، برشته کنید. سپس کوفته‌های بوقلمون و گیلاس را در سینی فر بچینید و در صورت دلخواه روی آنها را مقداری پنیر چدار یا پنیر پیتزا بپاشید. کوفته‌ها را داخل فرقرار دهید تا به مدت 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا کوفته‌ها مغز پخت شوند.وقتی بیرون آوردید می توانید به دلخواه در ظرف گذاشته و تزئین کنید نوش جان .

فودکافی :   دستور پخت شله مشهدی

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

طرز تهیه کوفته قلقلی معروف :

یکی از کوفته‌های ساده و اتفاقا پرطرفدار نیز کوفته قلقلی می باشد که همیشه طرفداران خودش را در همه جا دارد .

مواد لازم :

گوشت چرخ کرده500 گرم،پیاز دو عدد،روغن به میزان لازم،تخم مرغ یک عدد،گوجه فرنگی دو عدد،رب به میزان لازم،آبلیموبه میزان لازم،آرد نخودچی 500 گرم،نمک به میزان لازم،فلفل به میزان لازم،زردچوبه به میزان لازم .

طرز تهیه :

ابتدا یکی از پیازها را رنده کرده، به همراه گوشت چرخ کرده و ادویه‌ها به خوبی با هم مخلوط کنید.سپس تخم مرغ‌ها را به همراه آرد نخودچی به مواد فوق اضافه کرده و دوباره مخلوط نمایید تا یکدست شوند. سپس به این مواد مقداری آب اضافه کنید و خوب ورز بدهید تا به یک مایه با غلظت متوسط دست یابید. ورز دادن صحیح در این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و باعث خواهد شد تا در مراحل بعدی، کوفته قلقلی‌ها از هم وا نروند. در ادامه روغن را داخل یک تابه ریخته و بگذارید داغ شود.حالا از این مایه کوفته قلقلی برداشته و به شکل توپک‌های کوچک دربیاورید و داخل روغن داغ بیندازید تا سرخ شوند، زمانی که تمام کوفته قلقلی‌ها سرخ شدند، در تابه‌ای دیگر مقداری روغن ریخته و پیاز دوم را خرد کرده و تفت بدهید.

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

پس از آن که کمی رنگ پیاز تغییر کرد، مقداری زردچوبه به آن زده و رب هم اضافه کنید. رب را تفت دهید و گوجه فرنگی‌ها را نیز خرد شده، اضافه کنید و تفت بدهید. در نهایت کمی هم آبلیمو به این مواد اضافه کنید. کمی آب به مواد فوق اضافه کرده و بگذارید به جوش آمده و قل بزند. سپس کوفته قلقلی‌ها را داخل آن بریزید. برای انداختن کوفته‌ها داخل سس، دقت داشته و با احتیاط این کار را انجام دهید که از هم وا نروند. در نهایت اجازه دهید تا کوفته قلقلی‌ها داخل سس آماده شده پخته و سس غلیظ شود. وقتی کاملا آماده شد می توانید سرو کنید نوش جان .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها