انواع کوفته خوشمزه : بخش دوم

 

به نام خدا

انواع کوفته خوشمزه : بخش دوم

باید گفت کوفته یکی از غذاهای معروف، قدیمی و پرطرفدار ایرانی و حتی کشورهای دیگر نیز بوده است که در تهیهٔ گونه‌های مختلف آن سبزی‌های خوشبو و گوشت قرمز استفاده می‌شود. گوشت کوفته را می‌توان از گوسفند، گوساله یا ترکیبی از این دو انتخاب کرد. همچنین برنج نیز یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر بعضی از کوفته ها ‌است ما در فودکافی می خواهیم انواع کوفته پرطرفدار در ایران و دیگر کشورها را برای شما ارائه بدهیم تا در مهمانی ها و دورهمی ها طبخ کرده و نوش جان کنید،همراه ما باشید.

foodcoffee.ir

کوفته کباب یونانی لذیذ:
کباب غذای محبوب، پر طرفدار و مجلسی سفره‌های ایرانی است و مردم دیگر نقاط دنیا هم کباب را می‌شناسند و آن را به شکل‌ها و بر اساس ذائقه و سلیقه خودشان تهیه می‌کنند.یکی از این کشور‌ها، یونان است. در ضمن بهتر است بدانید که کوفته کباب یونانی را هم با گوشت مرغ درست می‌کنند و هم با گوشت قرمز.

مواد لازم :
گوشت بره 450 گرم،سیر 4 حبه،نمک 1 قاشق غذاخوری،پیاز رنده شده 30گرم،جعفری خرد شده 12 گرم،گشنیز آسیاب شده 1 قاشق غذاخوری،زیره آسیاب شده 1 قاشق چای‌خوری،دارچین آسیاب شده 1/2 قاشق چای‌خوری،فلفل دلمه ای خرد شده 1/2 قاشق چای‌خوری،فلفل کاین 1/4۴ قاشق چای‌خوری،زنجبیل ساییده شده 1/4 قاشق چای‌خوری،فلفل سیاه تازه آسیاب شده،روغن زیتون، برای چرب کردن تابه یا کباب پز.مواد لازم برای تهیه سس ماست:ماست 240 گرم،خیار متوسط 1 عدد،نمک 2 قاشق چای‌خوری،سیر نصف یک حبه،روغن زیتون خالص 1قاشق غذاخوری،آب لیمو 5 میلی لیتر،نعناع خشک نصف قاشق چای‌خوری،هر نوع نان بسته به سلیقه برای سرو.

foodcoffee.ir

طرز تهیه:
طرز تهیه کوفته کباب یونانی یا همان مشته کباب قدیمی‌ها تا حدود زیادی شبیه کباب تابه‌ای ایرانی است با این تفاوت که گاهی مثل کباب کوبیده به سیخ کشیده می‌شود البته سیخ چوبی. با این تفاصیل به نظر می‌رسد به خاطر مجاورت و اشتراکات فرهنگی دو کشور ترکیه و یونان کوفته کباب یونانی بیشتر شبیه کوفته کباب ترکیه‌ای باشد.

ابتدا حبه‌های سیر را خرد کنید، به آن‌ها نمک بپاچید و با سمت صاف یک چاقوی بزرگ، مخلوط را له کرده تا خمیز مانند شود. این خمیر را با گوشت، پیاز، جعفری و ادویه‌جات مخلوط کنید. به جای گوشت چرخ کرده بره یا گوساله از چرخ کرده مرغ هم می‌توانید استفاده کنید، مثل همان کباب تابه‌ای مرغ خودمان. می‌توانید از گوشت چرخ کرده بوقلمون هم برای کوفته کباب یونانی نیز استفاده کنید.

در ادامه آشپزی مخلوط گوشت را به 28 توپ گوشتی تقسیم کنید.(سلیقه ای بیشتر با کمتر) هر قطعه را به سیخ بگیرید (اگر از چوبی استفاده می کنید ، آنها را قبل از استفاده به مدت 15 دقیقه در آب خیس کنید)، یک کباب بیضی شکل 5 سانتی‌متری درست کنید و سعی کنید این کار را طوری انجام دهید که فقط نوک سیخ را بپوشاند.

سیخ ها را در سک ظرف قرار دهید، روی آن را بپوشانید و حداقل به مدت 30 دقیقه و تا 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا کبا‌ب‌ها استراحت کنند.در نهایت یک توری مخصوص کباب‌پزی را روی حرارت متوسط گرم کنید یا از یک کباب پز استفاده کنید. ظرف را با روغن زیتون کمی چرب بزنید و سیخ‌های کباب را روی آن بگذارید. حدود 6 دقیقه زمان بدهید تا کباب‌ها بپزند و هر دوطرف آن را هنگام کباب کردن در نظر بگیرید تا یک دست قهوه ای و پخته شود . کباب هارا داخل ظرف سرو بگذارید .

فودکافی :   حلیم بادمجان

foodcoffee.ir

انواع کوفته خوشمزه : بخش دوم

طرز تهیه سس ماست:خیار را با رنده‌های سایز بزرگ در ظرفی رنده کنید. روی خیار‌های رنده شده نمک بپاشید و نمک را با دست به خیار بمالید. به مدت 20دقیقه کنار بگذارید و سپس خیار را در دست یا با پشت قاشق به خوبی فشار دهید که تا جای ممکن آب آن گرفته شود.سیر را خرد کنید، روی آن نمک بپاشید و با کمک چاقو، خمیری مشابه با آنچه که برای کباب درست کردید، تهیه کنید. حالا خیار، خمیر سیر، روغن زیتون، آب لیمو و نعناع را در ماست هم بزنید. سس ماست شما آماده است،سس ماست را می‌توانید روی کوفته کباب یونانی بریزید یا در کنار آن سرو کنید نوش جان.

foodcoffee.ir

کوفته کباب معروف استانبولی:
این کوفته کباب خوشمزه و خاص را می توانید در مهمانی ها و دور همی های خود درست کنید و از خوردنش لذت ببرید .

مواد لازم:
گوشت بوقلمون چرخ شده 500 گرم ، ،پیاز کوچک رنده شده 1 عدد،سیر خرد شده 2 حبه،گشنیز یا جعفری تازه خرد شده 4/1 لیوان دسته‌دار ، تخم مرغ 1 عدد،فلفل سبز خرد شده4/1 قاشق چای خوری،تخم گشنیز آسیاب شده 4/1 قاشق چای خوری پودر چیلی 4/1 قاشق چای خوری،نمک و فلفل به مقدار لازم،پاپریکا 4/1 قاشق چای خوری.

طرز تهیه:
ابتدا گوشت بوقلمون، پیاز رنده شده، سیر له شده، گشنیز، تخم مرغ، فلفل سبز و همه ادویه‌ها را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب کنید تا به خوبی مخلوط شوند. ورز دادن کوفته تأثیر زیادی در یک دست شدن و انسجام آن دارد پس سعی کنید گوشت و مواد ترکیبی را برای چند دقیقه مداوم به خوبی با دست ورز دهید.ب

عد از اینکه مواد را به خوبی ورز دادید، آن را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید( سلیقه ای) و به شکل بیضی شکل دهید و برای حداقل نیم ساعت در مواد را در یخچال قرار دهید، اگر از سیخ چوبی استفاده کنید، حتماً 30 دقیقه قبل از کباب کردن سیخ‌ها را در آب قرار دهید و بعد استفاده کنید.

این کار موجب می‌شود تا سیخ در زمان پخت غذا نسوزد.در ادامه بعد از اینکه مواد به مدت 30 دقیقه در یخچال ماند، آن‌ها را بردارید و سیخ را به آرامی درون هر کباب فرو کنید. این کباب‌ها باید به مدت 15 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم کباب شوند. بهترین روش برای تهیه این کوفته کباب ترکی خوشمزه گریل کردن یا استفاده از کباب پز است و بهتره از چند دقیقه قبل از پخت حتماً گریل یا کباب پز را گرم کنید. در زمان پخت چند بار کباب‌ها را برگردانید تا همه بخش‌های آن به صورت یکدست پخته شود.

همچنین برای گریل کردن کباب داخل ماهیتابه مقدار کمی سطح آن را چرب کنید و سپس اجازه دهید ماهیتابه داغ شود و کباب‌ها را روی آن قرار دهید.برای تهیه سس این کوفته خوشمزه می‌توانید از سس ماست استفاده کنید. برای این کار مقداری ماست یونانی را با کمی لیمو ترش ترکیب کنید و یک حبه سیر بزرگ له شده و مقداری نعناع ساطوری به آن اضافه کنید. سپس کمی نمک و فلفل و ادویه به آن اضافه کنید. سس ماستی را که آماده کرده‌اید در یخچال قرار دهید تا خنک شود و آماده سرو نوش جان.

فودکافی :   غذاهای معروف آسیایی:بخش دوم

foodcoffee.ir

کوفته برنجی یا کوفته کشک:
کوفته قلقلی و کوفته تبریزی جزو مشهورترین خوراک‌های کوفته در ایران هستن اما دستور پخت کوفته برنجی با کشک در اصفهان از این کوفته‌ها هم مشهورتر است، چرا که غذاهایی که با کشک درست می‌ شوند در استان اصفهان پرطرفدار هستند.

مواد لازم : برای 6 نفر یا 8 نفر
گوشت چرخکرده 500گرم،برنج 1 و نیم پیمانه (آبکش شده) سبزی معطر شامل گشنیز، تره، جعفری و شوید7 قاشق غذاخوری، کشک 500 گرم،پیاز 4عدد متوسط
سیب زمینی کوچک2 عدد،نعنا خشک2 قاشق غذاخوری،سینه مرغ متوسط1 عدد چرخکرده،روغن مایع به مقدار لازم،مواد میانی کوفته آلو بخارا به تعداد کوفته‌ها،پیاز سرخ کرده به مقدار لازم،گردو و زرشک به مقدار لازم،تخم مرغ 2 عدد،نعنا خشک 2 قاشق غذاخوری،زردچوبه 1 و نیم قاشق غذاخوری،نمک 1 و نیم قاشق چایخوری،فلفل قرمز ¾ قاشق چایخوری،فلفل سیاه ¾ قاشق چایخوری

foodcoffee.ir

انواع کوفته خوشمزه : بخش دوم

طرز تهیه:
در مرحله اول مایه کوفته برنجی را آماده کنید،طرز تهیه کوفته برنجی همان کوفته کشک اصفهانی ساده و در عین حال یک غذای نونی ساده و خوشمزه و مقوی مناسب وعده ناهار می باشد. ابتدا به مقدار دلخواه پیاز داغ درست کنید. سپس یک عدد از پیازها را با رنده ریز رنده کرده و آب پیاز را خوب بگیرید. پیاز رنده شده را با گوشت چرخکرده و گوشت مرغ چرخکرده مخلوط کنید و خوب ورز دهید.

در ادامه سبزی‌های ساطوری خرد شده و تخم مرغ را هم اضافه کنید و با اضافه کردن نمک، فلفل و زردچوبه حسابی گوشت را ورز دهید. ورز دادن گوشت کوفته مثل گوشت کباب کوبیده خیلی مهم است چون از وا رفتن کوفته‌ها جلوگیری می‌کند. باید آنقدر گوشت را ورز دهید که وقتی با یک دست گوشت را از داخل ظرف برمی‌دارید از هم نباشد و به عبارت دیگر با یک حرکت دست جمع شود.

در این حالت گوشت آماده شده، در اواسط ورز دادن گوشت برنج را اضافه کنید که در اثر ورز دادن گوشت خیلی له نشود.از مایه کوفته برای هر عدد کوفته به اندازه یک نارنگی بردارید و کمی زرشک و گردو، یک عدد آلو بخارا و پیازداغ وسط آن بریزید و گرد کنید.

foodcoffee.ir

انواع کوفته خوشمزه : بخش دوم

کمی هم کوفته را فشار دهید تا حباب‌های هوا از آن خارج شوند. کوفته‌های آماده شده را قبل از پخت به مدت 2 ساعت در یخچال بگذارید تا خوب خودشان را بگیرند.در ادامه آشپزی بقیه پیازها را هم رنده کنید و آب پیازها را بگیرید. پیاز را در مقداری روغن تفت دهید. در این فاصله سیب زمینی‌ها را رنده کنید، آب‌شان را بگیرید. وقتی پیاز طلایی شد نعنا خشک را اضافه کنید.

وقتی نعنا تفت خورد (مراقب باشید نسوزد چون تلخ میشه) سیب‌زمینی‌ها را اضافه کنید و صبر کنید به دمای جوش برسد و قل قل کند، مایه که شروع به قل قل کرد کوفته‌ها را یکی یکی اضافه کنید. وقتی کوفته‌ها کاملا سرد و سس کاملا داغ باشد کوفته‌ها از هم نمی‌پاشند،به مدت 30 دقیقه درب ظرف را روی حرارت ملایم باز بگذارید و به مدت 20 دقیقه هم درب ظرف را ببندید. بعد از این مدت کشک را هم اضافه کنید. مقدار کشک به دلخواه شماست اما مراقب باشید که کشک بیشتر از یه رب نجوشد. روی کوفته‌ قلقلی برنجی را با پیازداغ و گردو می توانید تزیین کنید نوش جان.

فودکافی

تولید محتوا در چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها