انواع کوفته خوشمزه:بخش اول

به نام خدا

انواع کوفته خوشمزه: بخش اول

باید گفت کوفته یکی از غذاهای معروف، قدیمی و پرطرفدار ایرانی و حتی کشورهای دیگر نیز بوده است که در تهیهٔ گونه‌های مختلف آن سبزی‌های خوشبو و گوشت قرمز استفاده می‌شود. گوشت کوفته را می‌توان از گوسفند، گوساله یا ترکیبی از این دو انتخاب کرد. همچنین برنج نیز یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر بعضی از کوفته ها ‌است ما در فودکافی می خواهیم انواع کوفته پرطرفدار در ایران و دیگر کشورها را برای شما ارائه بدهیم تا در مهمانی ها و دورهمی ها طبخ کرده و نوش جان کنید،همراه ما باشید.

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

کوفته تره فرنگی به سبک ترکیه:

شاید تره‌فرنگی هم برای شما جزو سبزی‌هایی نباشد که در تهیه غذاهایتان زیاد استفاده کنید ولی باید بدانید  یکی از کوفته های ترکیه‌ای (کوفته تره فرنگی) می باشد که خوردنش حسابی توصیه می شود .

مواد لازم:

تره فرنگی200 گرم،گوشت چرخ‌کرده150 گرم ،تخم‌ مرغ 2 عدد، سیب زمینی1 عدد متوسط، نمک 1 قاشق مرباخوری فلفل سیاه 1 قاشق چای‌خوری آرد (سوخاری) ۱/۲ لیوان دسته‌دار، زرده تخم‌مرغ 2 عدد.

طرز تهیه :

تره فرنگی‌ها را خوب بشویید و به اندازه دلخواه خرد کنید. یک تابه را روی حرارت قرار دهید و در آن مقداری روغن بریزید سپس تره‌ فرنگی‌ها را در آن بریزید و تفت دهید. یک لیوان آب به آن اضافه کنید و بعد از اینکه جوش آمد، در ظرف را بگذارید و اجازه دهید تره فرنگی‌ها کاملا بپزند. حدود 10 تا 15 دقیقه برای پخت تره‌فرنگی‌ها کافی‌ست، تره‌‌فرنگی‌ها را آبکش کنید و آب آنها را کاملا با دست بگیرید. در ادامه آب گوشت را بگیرید و با تره‌ فرنگی‌های آبپز شده، مخلوط کنید. نمک، فلفل، تخم ‌مرغ و سیب زمینی را اضافه کنید. همه مواد را با هم ورز دهید تا یک مخلوط یکدست و منسجم داشته باشید. مواد را برای حداقل ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید،بعد از خارج‌ کردن مواد از یخچال، در دست آنها را به شکل توپ شکل دهید.
در یک کاسه زرده تخم ‌مرغ را به هم بزنید و کوفته‌ تره فرنگی ترکی را در آن و سپس در آرد سوخاری بغلتانید.در یک تابه روغن بریزید و وقتی به حد کافی گرم شد، کوفته‌ها را در آن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن، کوفته‌ تره فرنگی ترکی را روی دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.کوفته‌‌ها را در ظرف مناسب به همراه ماست چکیده و سبزی خوردن با  نان یا برنج سرو کنید نوش جان.

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

کوفته لپه یزدی یک طعم بی نظیر:

می توان گفت کوفته لپهبه عنوان یک غذای سنتی و بسیار محبوب در کنار (کوفته برنجی) و (کوفته ریزه) در یزد درست می‌شود که اتفاقا خیلی‌ها در سفر به این شهر تاریخی و زیبا، حتما خوردن آن را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند.

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده 1 کیلوگرم،سبزی معطر 350 گرم،لپه 350 گرم ،کشمش 1/2 لیوان دسته‌دار ، زرشک 1/2 لیوان دسته‌دار ، سیب زمینی 3 عدد بزرگ ،پیاز 3 عدد بزرگ ،تخم مرغ 9عدد، زردچوبه، فلفل و نمک به میزان لازم ،رب گوجه فرنگی 2قاشق غذاخوری، روغن به میزارن لازم .

طرز تهیه:

برای تهیه این کوفته قلقلی ساده و خوشمزه ابتدا لپه‌ را به مدت 8 ساعت (از شب قبل یا حداقل 2 ساعت) در آب خیس و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته بشود. زرشک را در آب بخیسانید. سیب زمینی‌ها را بشویید و آبپز کنید. لپه‌ها را بپزید و آبکش کنید. 5 تخم مرغ را جدا و آبپز کنید. زرشک‌ها را آبکش و خشک کنید.در ادامه پوست 2 تا از پیازها را بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کرده و در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیاز‌ها را در آن سرخ کنید تا طلایی شود. در لحظه آخر، زرشک‌ها را به پیازداغ اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود ولی از تفت دادن زیاد خودداری کنید چون زرشک خیلی زود می‌سوزد، پوست سیب زمینی‌های آبپز را بگیرید و در یک ظرف نسبتا بزرگ رنده کنید. لپه‌های پخته شده را اضافه کنید. سبزی معطر، گوشت چرخ‌کرده، نمک، پیازداغ، کشمش و زرشک را با بقیه تخم‌ مرغ‌ها (4 عدد) مخلوط کنید و ورز دهید تا یک ترکیب منسجم و یکدست داشته باشید.

فودکافی :   انواع کوفته خوشمزه : بخش دوم

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

تخم‌ مرغ‌های آبپز را پوست بگیرید و دور آنها را از مایه کوفته یزدی قرار دهید و در دستانتان بچرخانید تا گرد و شبیه پرتقال شوند. کوفته‌ها را در ظرف قرار دهید و به مدت 15 دقیقه روی آنها را بپوشانید و در یخچال بگذارید تا خودشان را بگیرند.در آخرین مرحله هم پیاز باقی‌مانده را خلالی یا نگینی خرد کنید در یک قابلمه، مقداری روغن بریزید و پیاز را در آن سرخ کنید. وقتی طلایی شد، رب گوجه را به آن اضافه کنید تا کمی سرخ شود و رنگ باز کند و خامی آن گرفته شود. 2 یا 3 لیوان آب جوش یا ولرم به مواد قابلمه اضافه کنید و وقتی جوش آمد، کوفته‌ها را تک‌تک در آن بگذارید. حرارت را کم کنید و در قابلمه را باز بگذارید تا از هم وا نروند. اجازه دهید کوفته‌ها بپزند. یک ساعت زمان برای پختن کوفته‌ لپه یزدی کافی می باشد و بعد می توانید در ظرف مناسب سرو کنید نوش جان .

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

کوفته آرانچینی با برنج را امتحان کنید:

آرانچینی، یک پیش‌ غذای خوش‌ طعم و شیک ایتالیایی می باشد که اگر تا حالا (بیتر بالن هلندی) درست کرده باشید، متوجه شباهت این دو فینگر فود با هم خواهید شد. طرز تهیه آرانچینی ایتالیایی، شبیه انواع کوفته است و به آن (کوفته برنجی ایتالیایی) هم می‌گویند.

مواد لازم:

برنج 2 لیوان دسته دار،تخم‌ مرغ 3 عدد،پنیر پارمزان 1 لیوان دسته دار فرانسوی (رنده شده)جعفری 1قاشق غذا خوری (ساطوری شده)نمک و فلفل به میزان لازم،مواد لازم برای وسط آرانچینی،گوشت چرخ کرده150 گرم،پیاز 1 عدد متوسط،سیر 1 حبه متوسط،رب گوجه 1 قاشق غذاخوری،نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم،نخود فرنگی به میزان دلخواه،پنیر موزارلا به میزان لازم،مواد لازم برای روی آرانچینی،آرد سوخاری 1 لیوان دسته‌دار فرانسوی،تخم‌ مرغ 1 عدد.

طرز تهیه :

ابتدا باید برنج را در آب بپزید (یا در آب مرغ یا آب گوشت یا آب قلم). برنج را کمی شل بردارید در حدی که کمی چسبندگی داشته باشد. آب باید کاملا با برنج جذب شود. در یک ظرف دیگر، پنیر پارمزان، تخم مرغ و برنج را با هم مخلوط کنید و ظرف را در یخچال قرار دهید.در طرز تهیه این کوفته های برنجی ایتالیایی، مثل کوفته تبریزی، داخل کوفته را با مواد دیگر پر می‌کنند. برای وسط آرانچینی، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. پیاز را در تابه سرخ کنید تا سبک و طلایی شود. سیر را له یا خیلی ریز خرد کنید. گوشت چرخ‌ کرده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید و تفت دهید تا همه مواد با هم سرخ شوند.

فودکافی :   چند نوع خورشت مناسب مهمانی

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

در ادامه نیز رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و اجازه دهید سرخ شود و طعم خامی آن گرفته شود. سپس نخود فرنگی را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید سس گوشت‌تان روی حرارت آرام بپزد. می‌توانید به اندازه 1/2 لیوان دسته دار هم به آن آب اضافه کنید تا خیالتان راحت شود که گوشت در مدت زمان بیشتری می‌پزد.وقتی سس گوشت پخت حرارت را قطع کنید و اجازه دهید خنک شود. مایه کوفته برنج ایتالیایی را از یخچال خارج کنید و مثل کتلت، کف دستتان پهن کنید. وسط کوفته را مقداری مایه گوشت و یک تکه پنیر موزارلا قرار دهید.
کوفته را به شکل توپ درآورید و گرد کنید،سپس در یک ظرف، یک تخم‌ مرغ را بشکنید و هم بزنید و در ظرف دیگر آرد سوخاری بریزید. کوفته‌ برنجی‌ها را اول در تخم‌مرغ و سپس در آرد سوخاری بغلتانید. کوفته‌ها را در روغن سرخ و در ظرف مناسب سرو کنید نوش جان.

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

طرز تهیه کوفته دال عدس یا مرجمک :

باید گفت یکی از انواع کوفته ترکیه‌ای (کوفته دال عدس) می باشد که طرفداران بسیاری دارد .کوفته دال عدس یکی از سنتی‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای ترکیه است که به دلیل نداشتن گوشت، در بسیاری از کشورهای دنیا غذای مورد علاقه گیاهخواران نیز محسوب می‌شود.

مواد لازم:

دال عدس یا عدس قرمز 2 لیوان دسته‌دار،آب 4 تا 5 لیوان فرانسوی دسته‌دار،بلغور 1 لیوان دسته‌دار،پیاز متوسط رنده شده 3 عدد،روغن زیتون5 قاشق غذاخوری،سس پوره فلفل 1 قاشق غذاخوری،رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری،پیازچه خرد شده نصف لیوان دسته‌دار،جعفری تازه و خرد شده نصف دسته‌دار،لیمو ترش تازه1 عدد،نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم،فلفل قرمز به مقدار لازم،زیره، نعناع خشک و ریحان خشک شده به مقدار لازم.

 

فودکافی

انواع کوفته خوشمزه

طرز تهیه :

در این مرحله از طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور باید همه مواد شامل بلغور و عدس و پیاز و ادویه‌ها را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب کنید. مواد را با دست به خوبی ورز دهید و برای 10 دقیقه به این کار ادامه دهید تا خمیری تقریباً منسجم ایجاد شود. در انتها پیازچه‌هایی که را ریز خرد کرده‌اید را به همراه جعفری تازه خرد شده به مواد کوفته اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر ورز دهید. سپس مواد کوفته را به صورت کوفته‌هایی با سایز و اندازه دلخواه در آورید و سپس داخل ظرف مخصوص سرو غذا قرار دهید. یکی از نکات مهم در مورد طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور این است که نیاز به پخت مجدد ندارد و بعد از پخته شدن مواد و ترکیب به شکل کوفته در آورده می‌شود و سرو می‌شود نوش جان .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها