قارچ جایگزین گوشت ؟

به نام خدا

قارچ جایگزین گوشت ؟

قارچ جایگزین گوشت ؟ می توان گفت قارچ تاریخچه‌ای درازی در پذیرفته شدن به عنوان یک ماده غذایی در فرهنگ‌های مختلف دارد. همچنین ، مردم چین و ژاپن به مصرف قارچ علاقه زیادی دارند. طبق بررسی‌های علمی، قارچ دارای ترکیباتی است که می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی مبارزه با بیماری‌های مثل سرطان موثر باشد ما در فودکافی و بخش سلامت باشیم خواهان سلامتی شما هستیم پس ما را در این بخش و مطالب همراهی کنید .

 

فودکافی

قارچ جایگزین گوشت

قارچ جایگزین مناسبی برای گوشت است؟

گفته می شود که قارچ نه تنها مواد مغذی ارزشمندی دارد، بلکه به دلیل محتوای پایین چربی و کالری، برای رژیم‌های غذایی هم مناسب می باشد. اما تصور اینکه قارچ می‌تواند جایگزین کاملی برای گوشت باشد نیز تصوری غلط است. این ماده غذایی حاوی آب زیادی است و در مقایسه با گوشت، محتوای پروتئینی نسبتاً کمی دارد.مصرف قارچ فقط به دلیل پروتئین زیاد نیست، بلکه دارای مواد مغذی مختلفی مانند پورین و پریمیدین است که در شرایط خاصی مانند سوختگی‌ها یا بیماری‌هایی مثل سرطان با توصیه پزشک می‌تواند مفید باشد.یکی از ادعاهای مرسوم در مورد قارچ این است که تنها منبع گیاهی ویتامین D است. در حقیقت، قارچ حاوی ارگوسترول هست که یک پیش‌ساز ویتامین D است. برای تبدیل این ماده به ویتامین D نیاز به نور خورشید و فرآیندهای مخصوصی در کبد داریم، روش کارآمد برای افزایش ارزش غذایی قارچ، مصرف آن به همراه دیگر مواد غذایی است. ترکیب قارچ با سایر منابع پروتئینی مانند تخم‌مرغ، لبنیات و حبوبات می‌تواند به تکمیل اسیدهای آمینه و ارزش غذایی آن کمک کند.

 

فودکافی

قارچ جایگزین گوشت

قارچی که جایگزین گوشت خواهد شد :

باید بدانید که استارت‌آپ ATTA مستقر در اتریش می‌خواهد با ساختن سیستم‌هایی ساده، هوشمند و مقرون به صرفه پرورش قارچ، قارچ‌ها را به یک جایگزین جدی گوشت تبدیل کند. به گزارش ایسنا و به نقل از آی او، صنعت دامپروری مسئول 15 درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهانی و 80 درصد از استفاده از زمین در جهان است. قارچ‌ها غنی از مواد مغذی هستند و می‌توانند حداقل جایگزین مقداری از مصرف گوشت شوند. و گفته می شود در حال حاضر نیز تعداد کشاورزان و کارآفرینانی که مایل به پرورش قارچ هستند کم نیست. اما بسیاری از آن‌ها از امکانات مناسبی بهره‌مند نیستند و برخی دیگر که امکانات مناسبی ندارند به فکر ساخت یک ساختار هوشمند هستند. این امر باعث شد تا استارت‌آپ ATTA دانش خود را در مورد ساخت و ساز مکان مناسب پرورش گیاه ارتقا و یک سیستم هوشمند برای پرورش قارچ توسعه دهد. نخستین نمونه اولیه در حال حاضر راه اندازی شده و آنقدر ساده است که هر سوپرمارکتی می‌تواند از آن برای پرورش قارچ استفاده کند.

فودکافی :   درمان مناسب برای اختلال گوارشی

 

فودکافی

قارچ جایگزین گوشت

احتیاط‌ ها در مصرف :

قارچ‌ها، علیرغم خواص متعدد و مفیدی که دارند، برای همه انسان‌ها مناسب نیستند. افرادی که با بالا بودن سطح اسید اوریک در بدن و نقرس دست و پنجه نرم می‌کنند، باید از مصرف زیاد قارچ پرهیز کنند. افزایش اسید اوریک می‌تواند به کم‌خونی منجر شود، چرا که تولید هورمون اریتروپویتین که برای تولید گلبول‌های قرمز موثر است، ممکن است متوقف شود.قارچ‌ها اگر به شکل مناسب پخته شوند، بافت و طعم خوبی را حفظ می‌کنند. روشی که بیشتر توصیه می‌شود، تفت دادن و پختن در آب خود قارچ است. چون قارچ تقریباً 90 درصد آب دارد، در طول پخت آب زیادی از آن خارج می‌شود و لذا نیازی به افزودن آب اضافی ندارد.باید گفت یک وعده 100 گرمی از قارچ، کالری، چربی، کربوهیدرات، فیبر و پروتئین در میزان‌های بسیار متعادلی به بدن ارایه می‌دهد. حدوداً کمتر از 50 کالری، کمتر از 1 گرم چربی، تقریباً 7 گرم کربوهیدرات، حدود 4 گرم فیبر، و حدود 1.5 گرم پروتئین از مواردی هستند که در این وعده می‌توان به دست آورد.

 

فودکافی

قارچ جایگزین گوشت

پروتئین موجود در قارچ :

در مورد میزان پروتئینی که قارچ دارد، باید بدانیک که این مقدار پروتئین حدوداً دو برابر بیشتر از اکثر سبزیجات و حبوبات است. اما طبق بررسی ها وقتی با منابع پروتئینی مثل گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، پنیر و نان مقایسه می‌شود، در رده‌های پایین‌تری قرار می‌گیرد. بنابراین، قارچ یک جایگزین کمکی می‌تواند باشد، اما نه یک جایگزین کامل.اگرچه میزان پروتئینی که قارچ ارایه می‌دهد نسبت به سبزیجات و حبوبات بیشتر است، اما در مقابل منابع پروتئینی مانند گوشت، ماهی و تخم‌مرغ، هنوز در سطح پایین‌تری قرار دارد. بنابراین، قارچ‌ها می‌توانند یک جزء متنوع و مفید در رژیم غذایی باشند، اما هیچ‌گاه تبدیل به جایگزینی کامل برای گوشت نمی‌شوند.

 

فودکافی

قارچ صدفی و فواید آن :

می توان در این زمینه گفت قارچ صدفی با داشتن ویتامین‌های ب، د ، ث املاح معدنی مثل آهن، کلسیم، پروتئین و مواد نشاسته‌ای جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت است.قارچ صدفی در سطح غذا‌های مختلف قابل استفاده بوده و از نظر مقدار پروتئین، در مقایسه با سبزی‌های تازه قابل رقابت است و نکته قابل توجه دیگر این است که تعدادی از ویتامین‌های آن مانند بیوتین در موقع پختن قارچ و نیز در قارچ‌های کنسروی و یا نوع خشک شده و یخ زده تقریبا به صورت کامل باقی می‌مانند و از بین نمی‌روند. در نظر بگیرید که قارچ صدفی کمی از نظر ظاهری با قارچ دکمه ای متفاوت است، قارچ صدفی خوراکی باید از مراکز معتبر تهیه شود نه به صورت طبیعی یا وحشی.

فودکافی :   درمان کبد چرب

 

فودکافی

جلوگیری از ابتلا به دیابت :

قارچ‌ها جزو منابع غذایی کم کربوهیدرات و کم انرژی برای یک فرد دیابتی است. آن‌ها چربی، کلسترول، سطح پایین کربوهیدرات، پروتئین زیاد و مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی را شامل می‌شوند و حاوی مقدار زیادی آب و فیبر هستند. همچنین قارچ منبع غنی کلسیم است که یک ماده مغذی اساسی در شکل گیری و تقویت استخوان‌ها به شمار می‌رود. تأمین مداوم کلسیم در رژیم غذایی می‌تواند شانس ابتلا به شرایطی مانند پوکی استخوان را کاهش دهد، همچنین می‌تواند از درد مفاصل و تحرک عمومی و یا کاهش تراکم استخوان تا حدودی بکاهد.مطالعات در مورد انواع مختلف قارچ، از جمله قارچ shititake و maitake، نشان می‌دهد که از نظر میزان پتاسیم بسیار غنی هستند. پتاسیم به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل می‌کند و از تنش موجود در رگ‌های خونی می‌کاهد، بنابراین برای کاهش فشار خون مفید است.

 

فودکافی

 

مضرات یک مواد غذایی خوشمزه  :

قارچ های سمی که در طبیعت وجود دارد می تواند خطرات بسیاری برای افراد داشته باشند ، قارچ‌هایی که به صورت وحشی می‌رویند ممکن است خطرات زیادی برای سلامتی داشته باشند.اکثر گونه‌های قارچ‌ها خوراکی نیستند و بیشتر شان سمی هستند و از نظر ظاهری بسیار شبیه به همتا‌های خوراکی خود می‌باشند. خوردن قارچ سمی خطر مرگ و کما رفتن دارد ،همچنین مصرف قارچ به علت این که دیر هضم مى شود براى افراد سالخورده، زنان باردار و شیرده مبتلا به ناراحتی‌های معده مناسب نیست.کسانى که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند. ( توجه داشته باشید همیشه از خوردن قارچ‌هایی که تغییر رنگ داده اند یا که از نظر رنگ با رنگ گونه‌های خود متفاوت هستند، خودداری کنید ) .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها