غذاهای مخصوص شب یلدا

به نام خدا

غذاهای مخصوص شب یلدا:

می توان گفت شب یلدا از جمله شب های به یاد ماندنی و خاطره انگیزمی باشد که برای تمامی ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. شبی که با فرا رسیدن فصل زمستان متجلی شده و طولانی ترین شب سال نیز محسوب می شود.از قدیم در این شب خاطره ساز خانواده ها به دور هم جمع می شوند و محفلی بسیار صمیمانه تشکیل می دهند و سپس با آداب و رسوم مختص این شب مثل حافظ خوانی، قصه گویی، فال گرفتن، موسیقی گوش دادن و یا دیگر رسم های رایجی که از گذشتگان به جامانده است خود را سرگرم می کنند.اگرچه شب یلدا در ادبیات ما نمادی از تاریکی و ظلمت شبانه می باشد اما در حقیقت می توان گفت مردم ایران این شب طولانی را با ذوق هر چه تمام سپری کرده و آن را تبدیل به شاد ترین شب سال می کنند.خوراکی های منحصر به فرد شب یلدا نیز در متفاوت بودن آن نقش بسیار زیادی دارد، ما در این مطلب خوشمزه می خواهیم با پیشنهاد های شب یلدایی در محفل گرم شما حضور داشته باشیم پس همراه فودکافی باشید.

 

فودکافی

غذاهای مخصوص شب یلدا

کدو حلوایی مخصوص شب یلدا:

یکی از پیشنهاد های ما خورشت کدو حلوایی با آلو بخارا برای شب یلدا است. در این فصل از سال، اگر دلتان یک خورش شیرین و خوش طعم و خوش عطر می خواهد، این غذای لذیذ را درست کنید.

مواد لازم : ( برای 4نفر)

گوشت خورشتی 300 گرم ، کدو حلوایی 7 تکه،آلو بخارا 12 عدد ( سلیقه ای ) پیاز 1 عدد بزرگ،رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری ،کره 25 گرم، لیموترش 1 عدد،1 زعفران، ادویه کاری، زردچوبه، دارچین، نمک، شکر و پودر هل (به میزان لازم)

طرز تهیه:

ابتدای کار پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید. گوشت را به پیازهای طلایی اضافه کرده تا رنگ آن تغییر کند. آلو بخارا،دارچین، زردچوبه و ادویه کاری را اضافه کنید، سپس آب جوش را تا جایی که روی گوشت ها را بگیرد اضافه کنید و دو ساعت اجازه پخت دهید، در ادامه دو طرف کدو ها را سرخ کرده و رب گوجه فرنگی را نیز در همان تابه سرخ کنید. وقتی گوشت خورش پخته شد،رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و میزان آب آن را در صورت نیاز تنظیم کنید. نمک، آب لیمو ترش، یک نوک قاشق چایخوری پودر هل، یک قاشق غذاخوری گلاب و کمی شکر به مواد اضافه کنید. اجازه دهید تا سس خورش به جوش بیفتد. زمانی که طعم و غلظت خورشت به حد خوبی رسید، کدوها را به آن اضافه و مجدد نیم ساعت اجازه پخت دهید و سپس خورشت کدو حلوایی خوشمزه و را در ظرف مورد نظر ریخته و سرو کنید نوش جان.

 

فودکافی

غذاهای مخصوص شب یلدا

آش انار محلی مخصوص شب یلدا:

باید بدانید آش انار یکی از غذا های پرطرفدار ایرانی می باشد که نه تنها در شب یلدا بلکه در فصل زمستان نیز طرفداران خودش را دارد، ،پیشنهاد می کنیم یک بار این آش را امتحان کنید تا به طعم خوشمزه و لذیذ آن پی برید.

مواد لازم:

برنج یک دوم پیمانه،لپه یک چهارم پیمانه،عدس یک چهارم پیمانه،سبزی آش 500 گرم،پیاز داغ 4 قاشق غذا خوری،یک لیتر آب انار ترش، رب انار 2 قاشق غذا خوری،نعناع خشک یک قاشق چای خوری ، پدر تخم گشنیز یک قاشق چای خوری، گلپر یک قاشق چای خوری، ادویه کاری یک قاشق چای خوری، زرد چوبه ، نکو ، فلفل به میزان لازم ، دانه انار یک پیمانه، گوشت چرخ کرده 250 گرم، روغن مایع به مقدار لازم،

فودکافی :   انواع کوفته خوشمزه :بخش سوم

طرز تهیه:

برای شروع لپه و عدس را از شب قبل خیس کنید. داخل قابلمه ای مناسب به ترتیب پیاز، زردچوبه، نعناع خشک و تخم گشنیز پودر شده را اضافه و آن ها را تفت دهید. ظرفی که گنجایش آن دو برابر مواد آش باشد را انتخاب کنید. نصف گنجایش ظرف در آن آب بریزید. دقت داشته باشید که در ادامه آب انار را هم اضافه می کنید، در نتیجه بهتر است ابتدا مقدار کمی آب داخل قابلمه بریزید. لپه و عدس را به مواد اضافه کنید و زمانی که پخت آن ها کامل شد، برنج را هم اضافه کنید، پس از باز شدن کامل برنج، آب انار و رب انار را اضافه کنید و اجازه دهید که مواد به جوش بیفتند.
در ادامه وقتی آب به جوش آمد، سبزی آش را اضافه کنید و نمک را هم به آن اضافه کنید، اکنون به مدت نیم ساعت در قابلمه را باز بگذارید تا با حرارت متوسط رو به بالا بجوشد.
سپس زمان آن است که گوشت را با پیاز و ادویه ها مخلوط کنید و به خوبی آن ها را ورز دهید. گوشت ها را مثل کوفته قلقلی درست کرده و چند ساعت در یخچال استراحت دهید (البته اگر وقت دارید) و در ادامه آن ها را با روغن سرخ کنید. پس از اضافه کردن سبزی آش می توانید گلپر را به آن اضافه کنید. همچنین می توانید کوفته قلقلی ها را در نیم ساعت پایانی یا پس از خاموش کدن آش به آن بیفزایید. در آخر هم با دانه های انار، پیاز داغ، نعناع داغ و کوفته قلقلی آش را تزیین کنید نوش جان.

 

فودکافی

غذاهای مخصوص شب یلدا

انار پلو یلدایی:

یکی از غذاهای خوشمزه که برای تنوع در آشپزی هم مورد پسند می باشد انار پلو مجلسی است که می توانید در مناسب ها از آن استفاده کنید و در کنار خانواده و دوستان از خوردن آن لذت ببرید .

مواد لازم:

مرغ 300 گرم، پیاز 2 عدد، برنج 3 پیمانه،انار دانه شده یک پیمانه، زعفران دم کرده به میزان لازم ، روغن به میزان لازم ، خلال بادام به مقدار لازم،رب انار به مقدار لازم

طرز تهیه:

در ابتدا مرغ را با آب، پیاز، زردچوبه، سیر، برگ بو و هر نوع ادویه موردعلاقه خودتان، آب‌پز کرده و ریش‌ریش کنید، سپس یک پیاز را نگینی خرد کرده، همراه با روغن و زردچوبه سرخ کنید و رب انار به آن افزوده و پس از سرخ‌شدن، مرغ ریش‌ریش را به آن اضافه کنید، در ادامه مواد را با هم تفت دهید و مقداری زعفران به آن اضافه نمایید، در دقایق آخر، خلال بادام را به آن‌ها اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید.برنج را کمی زنده‌تر آبکش کنید،ته‌دیگ موردنظر خود را در قابلمه   بگذاریدمی‌توانید سه‌چهارم مواد را وسط برنج گذاشته و همه را با هم دم کنید یا اینکه برنج زعفرانی دم‌کرده و سپس برنج را با مواد مرغ و انار، تزیین کنید نوش جان.

 

فودکافی

غذاهای مخصوص شب یلدا

سالاد انار شب یلدا:

اگر به ترکیب پنیر و میوه در سالاد علاقه دارید، این غذا را اصلا از دست ندهید. سالاد انار یلدایی در عین خوشمزه بودن، سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است که یکی از پیشنهاد های ما برای دورهمی های شمامی باشد.

مواد لازم:

یک پیمانه مخلوط برگ های سبز سالادی،یک سوم پیمانه انار دانه شده،یک سوم پیمانه بلوچیز،یک چهارم چهارم فنجان گردوی له شده، یک چهارم فنجان سرکه بالزامیک، نمک به مقدار لازم،

فودکافی :   قلیه ماهی جنوبی

طرز تهیه:

برگ‌های سبز، انار دانه شده، بلوچیز و گردو را داخل ظرف سالادی متوسطی بریزید،سپس سرکه بالزامیک را درست پیش از سرو غذا به آن اضافه کنید و مواد را به آرامی هم بزنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید نوش جان.

 

فودکافی

غذاهای مخصوص شب یلدا

دسر سیب زمینی شب یلدا:

اگر فکر می کنید که دسر همیشه باید با خامه و مواد این چنینی درست شودبا درست کردن این دسر خوشمزه و مقوی نظرتان عوض خواهد شد .

مواد لازم :

سیب زمینی یک عدد بزرگ شیرین پوست کنده،شکر قهوه ای یک قاشق غذاخوری، نمک یک قاشق چای خوری، شیر کره نصف فنجان، آرد یک سوم فنجان، نصف قالب کره ،یک قاشق کره آب شده ،

مواد لازم برای سس انار:

کره چهار قاشق غذاخوری، آب انار یک قاشق غذاخوری،مقداری دانه انار تازه،

طرز تهیه :

در ابتدا می بایست سیب‌زمینی شیرین را از طول نصف کنید، هرکدام را دوباره از طول به نصف و سپس به صورت متقاطع نصف کنید، هر قسمت را به نصف برش دهید تا حدود 16 تکه به اندازه یکنواخت ایجاد شود. داخل قابلمه بریزید، روی آن آب ریخته و نمک بزنید. حالا آن را روی حرارت زیاد بگذارید بجوشد، حرارت را به متوسط تغییر دهید تا 15 دقیقه به همین شکل بپزد و سیب‌زمینی نرم شود.
سپس سیب‌زمینی را آبکش کنید، به قابلمه برگردانید و سیب‌زمینی‌ها را له کنید، حالا شما  یک و نصف فنجان سیب‌زمینی له شده دارید. بگذارید کاملا خنک شود،سیب‌زمینی له شده خنک را به کاسه اضافه کنید،به آن شکر قهوه‌ای و شیر کره اضافه کنید،تا زمانی هم بزنید که کاملا ترکیب شود.

در ادامه آرد را داخل یک کاسه جداگانه بریزید. کره یخ زده را به آرد اضافه کنید. بعد از هر بار اضافه کردن چند باری هم بزنید. این کار جلوی جمع شدن کره را می‌گیرد. مخلوط باید شبیه آرد با تکه‌های بسیار کم کره باشد.

 

فودکافی

غذاهای مخصوص شب یلدا

ترکیب سیب‌زمینی را به آن اضافه کنید. با چنگال به شکلی کاملا یکنواخت هم بزنید اما نه خیلی زیاد،ترکیب را روی تخته‌ای آغشته به آرد قرار دهید. ترکیب را ماساژ دهید و شکل دهید تا شبیه مستطیل شود. خمیر شما باید غیر چسبناک باشد. در ادامه مستطیل را سه بار تا بزنید، یک سوم را بلند کنید و سپس به وسط تا کنید و همین کار را با طرف دیگر بکنید. اگر چسبناک بود، به دست خود آرد بزنید.فر را از قبل روی دمای 220 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
کاغذ روغنی هم روی ظرف فر بگذارید. خمیر را دوباره به داخل فشار دهید. این کار را دوباره تا انجام سه بار تا تکرار کنید. حالا دوباره آن را از هم باز کنید. اطراف محکم خمیر را ببرید. حالا خمیر را به 8 تکه تقسیم کنید.سپس آن را داخل فر قرار دهید. روی این بیسکوئیت‌ها می‌توانید کره ذوب شده بمالید. بگذارید 20 تا 25 دقیقه داخل فر بماند تا قهوه‌ای شود. سپس پیش از سرو، بگذارید خنک شود. 4 قاشق غذاخوری کره، و آب انار را با هم داخل کاسه کوچکی ترکیب کنید. سپس این ترکیب را در حالی که گرم است روی بیسکوئیت بریزید. در نهایت می‌توانید برای تزئین این بیسکوئیت از دانه‌های انار استفاده کنید نوش جان.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها