غذاهای مناسب زمستانی

به نام خدا

غذاهای مناسب زمستانی:

می توان گفت صرف غذاهایی با طبع گرم برای زمستان موجب می‌شود تا بدن ما از درون گرم شود و احساس بهتری را در سرمای زمستان احساس کنیم. همچنین غذاهای گرم در طب سنتی به غذاهایی گفته می‌شود که موجب افزایش گردش خون در بدن می‌شوند و در بدن ما حرارت تولید می‌کنند،که با خوردن آن‌ها در بدن خود احساس گرما می‌کنیم.بیشتر غذاهای گرم انرژی زیادی دارند و معمولاً طعم آن‌ها شیرین، تلخ، شور و تند می باشد. مصرف غذاهای گرم مزاج موجب ایجاد حرارت و انرژی بیشتری در بدن می‌شوند و گردش خون را افزایش می‌دهند، در این مطلب گرم زمستونی همراه فودکافی باشید.

 

فودکافی

غذاهای مناسب زمستانی

آش شله قلمکار :

بعضی آش ها هستند که کم تر در آن ها گوشت به کار می رود ، مانند آش رشته یا آش دوغ که اصلاً مناسب فصل سرما نیستند، امادر آش هایی مانند آش شله قلمکار از آن جا که در مواد اولیه آن ها گوشت هم وجود دارد غذای مناسبی برای فصل سرما محسوب می شود.

مواد لازم:

گوشت بدون استخوان 500گرم،نخود ، لوبیا چیتی ، ماش ، عدس ، لوبیا چشم بلبلی و برنج ازهر کدام یک فنجان،سبزی آش ( جعفری ، گشنیز ، اسفناج ، تره ، ترخون و مرزه ) 300 گرم ،پیاز داغ به مقدار لازم،نمک ، فلفل ، زردچوبه ، روغن و نعناع داغ ، به مقدار لازم .

طرز تهیه:

پیشنهاد می شود حبوبات را شب قبل خیس کنید، بعد از آن که گوشت و پیاز را سرخ کردید زردچوبه را به آن اضافه کنید و کمی آب در آن بریزید و بگذارید خوب بپزد، در ادامه سبزی آش را خرد کنید، وقتی گوشت نیم پز شد ، حبوبات را به آن اضافه کنید. وقتی گوشت و حبوبات خوب پخت ، سبزی را به آن اضافه کنید. از آن جا که مدت پخت اش طولانی است بهتر است حرارت زیر آن را کم کنید و آن را مدام هم بزنید تا همه مواد خوب با هم مخلوط شده و جا بیفتد. نمک و فلفل را زمانی اضافه کنید که آش خوب پخته باشد. بعد از آن روی آش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید نوش جان .

 

فودکافی

غذاهای مناسب زمستانی

کله پاچه خانگی خوشمزه:

کله پاچه یا به قول جوان‌ترها کلپچ یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی، منطقه خاورمیانه و جنوب قفقاز می باشد، که به عنوان صبحانه گرم سرو می‌شود. شما به راحتی می‌توانید کله پاچه خانگی به روش مغازه‌ای و طباخی را در خانه تهیه کنید.کله پاچه جزو انواع غذای خوشمزه برای ناهار و از جمله غذاهای زمستانی با طبع گرم است.

فودکافی :   زرشک پلو با مرغ یک غذای خواستنی

مواد لازم :

کله پاچه گوسفند: 1 دست (هر دست کله پاچه شامل یک کله و چهار پاچه است)

پیاز 5 عدد متوسط،سیر 5 حبه ،زردچوبه 1 قاشق چایخوری،فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری،ادویه کله پاچه برگ بو یک یا دو عدد و پودر پیاز،آب به مقدار لازم

نمک به میزان لازم،

طرز تهیه :

یادتان باشد در طرز تهیه کله پاچه خوشمزه یکی از نکات مهم شستن صحیح آن می باشد، حتی اگر کله پاچه پاک شده خریداری کرده‌اید، کله پاچه را در یک قابلمه بگذارید و به مدت 15 دقیقه در آب خیس کنید و سپس بشورید. آنقدر آب کله پاچه را در آب قرار دهید و آبش را عوض کنید تا آب صاف و زلال شود. مجرای بینی و گوش و زبان را زیر آب بگیرید و خوب بشورید. در ادامه باید در یک قابلمه مناسب پیازهای دو نیم شده، حبه‌های سیر، کله و پاچه، ادویه کله پاچه یعنی فلفل و زردچوبه، برگ بو (یک یا دو عدد) و پودر پیاز به مقدار لازم را بریزید. می‌توانید پودر فلفل، زردچوبه، و پودر پیاز را روی این مواد آب بریزید و مقدار آب هم باید به حدی باشد که روی کله پاچه را کاملا بپوشاند.
شعله گاز را ابتدا زیاد کنید تا آب جوش بیاید و سپس شعله گاز را کم کنید،در آخرین مرحله از طرز تهیه کله پاچه به روش بازاری با عطر و طعم بی‌نظیر باید اجازه دهید کله پاچه به مدت 5 الی 6 ساعت روی شعله ملایم گاز کم کم بپزد. در 30 دقیقه انتهایی پخت نمک را اضافه کنید.موقع سرو کله پاچه روی آن به مقدار دلخواه پودر دارچین و آبلیمو یا آب نارنج بریزید نوش جان.

 

فودکافی

غذاهای مناسب زمستانی

حلیم یک غذای گرم و عالی:

می توان گفت حلیم غذایی مناسب برای فصل زمستان است ، به خصوص اگر نخود هم به آن اضافه شود ، یعنی اگر می خواهید حلیم بپزید به دنبال حلیمی باشید که فقط از گندم درست نشده باشد،نخود گرم است و به گرمی هلیم کمک می کند. اضافه کردن دارچین به مقدار مناسب هم می تواند این هلیم را برای فصل سرما مناسب کند.

مواد لازم :

گندم پوست کنده یک و نیم لیوان،نخود یک دوم لیوان،گوشت ،گوسفند سردست  400 گرم،نمک یک پنجم قاشق چای خوری،پیاز متوسط  دو عدد،آب گوشت دو لیوان،دارچین  به مقدار لازم،شکر  به مقدار لازم،کره چهار قاشق سوپ خوری

طرزتهیه :

حتمانخود را 24 ساعت قبل از پخت خیس کنید،گندم را 24 ساعت زودتر خیس کرده و با نمک بپزید. نخود را همراه با پیاز و گوشت پخته ، سپس گوشت پخته را از آب و نخود جدا کنید و بکوبید تا رشته رشته شود. گندم را هم با کمی آب جوش در مخلوط کن بریزید تا کاملاً له شود. اما نخود را با کمی آب گوشت له کنید. این کار را هم می توانید در مخلوط کن انجام دهید. بقیه آب گوشت ،نخود ،گوشت و گندم له شده را با هم مخلوط کرده و در قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، حدود نیم لیتر آب به آن اضافه کرده و بگذارید حلیم به مدت نیم ساعت جا بیفتد. حواس تان باشد که در این مدت حلیم مرتب هم زده شود تا ته نگیرد.

فودکافی :   رژیم مخصوص گیاه خواران بخش 2

 

فودکافی

غذاهای مناسب زمستانی

سوپ کدو حلوایی برای زمستان:

یکی از سوپ های خوشمزه و مناسب فصل سرما این سوپ کدو حلوایی می باشد که می توانید براحتی درست کنید و کنار عزیزانتان میل کنید.

مواد لازم:

چند برش کدو حلوایی ،آب گوشت 2 لیوان ، پیاز متوسط 1 عدد،خامه صبحانه 2 قاشق غذاخوری ،سیب‌زمینی بزرگ 1عدد،نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه  به مقدار لازم ، جو پرک 1 قاشق غذاخوری، هویج 1 عدد، سیر 1حبه ،

طرز تهیه :

ابتدا پیاز را به روش نگینی خرد کرده و سپس درون قابلمه‌ای روغن بریزید و پیاز داغتان را درست کنید. در ادامه ادویه‌جات را اضافه کنید، حال سیر را به صورت رنده‌ای درون قابلمه بریزید. سپس مواد را به خوبی با هم تفت بدهید. کدوحلوایی را به همراه 2 لیوان آب جوش به مواد درون قابلمه بریزید و اجازه بدهید تا به خوبی بپزد. سیب‌زمینی و هویج را ریز خرد کنید و با رزماری به پای مواد بریزید. سپس به مدت 30 دقیقه در قابلمه را بگذارید تا غذای شما بپزد. در ادامه به آب گوشت مقداری نمک و ادویه اضافه کنید و آن را درون قابلمه بریزید. باز هم 30 دقیقه زمان بدهید تا مواد بهتر پخته شود. در نهایت سوپ را با خامه تزئین و میل کنید نوش جان

 

فودکافی

غذاهای مناسب زمستانی

سوپ گندم  یک غذای مقوی:

می توانید این سوپ خوشمزه و مقوی را تهیه کنید و در روزها سرد زمستانی آن را در کنار خانواده نوش جان کنید.

مواد لازم :

گندم 1 پیمانه ،جعفری خرد شده 3 پیمانه ،پیاز 1 عدد پیاز،نمک، فلفل، زرد چوبه و زنجبیل به میزان لازمف،هویج 1 عدد ، روغن به مقدار لازم،

طرز تهیه:

گندم را به مدت 24 ساعت درون ظرفی خیس کنید. حال آن را درون قابلمه‌ای بریزید و آب و نمک، فلفل، زرد چوبه و زنجبیل را نیز به آن اضافه کنید و اجازه دهید مغز گندم‌ها روی حرارت بپزد. هویج رنده شده را به همراه سبزی و پیاز به مواد اضافه کنید. بعد از چند دقیقه سوپ گندم شما آماده سرو شدن است نوش جان.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها