قلیه ماهی جنوبی

به نام خدا

 

قلیه ماهی جنوبی :

ایران کشوری با غذاهای بومی عالی که ما در فود کافی می خواهیم در این مطلب شما را با یک غذای معروف جنوبی به نام قلیه ماهی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید .

فودکافی

قلیه ماهی چیست :

باید بدانید که این غذای خوشمزه و فوق العاده پرطرفدار جنوبی یعنی قلیه ماهی جزء خورشت های معروف ایرانی نیز محسوب می شود . درباره ترکیب ماهی تازه با سبزیجات مخصوص آن باید بدانید که یک طعم عالی را خواهید چشید در این خورشت از تمبر هندی و ادویه مخصوص جنوبی استفاده می شود که باعث طعم فراموش نشدنی این غذا می شود و اکثر افراد در تمام نقاط کشور از این غذا استقبال می کنند . می توان گفت برای تهیه این خورشت جنوبی خوشمزه می توانید از انواع ماهی آبادانی ، ماهی بوشهری و… استفاده می شود اما عمده ماهی هایی که برای پخت قلیه ماهی طبخ می شود ، برای مثال : ماهی هامور ، ماهی هوور ، زبیدی و سنگسر می باشد و می توانید به دلخواه هر یک را که می خواهید انتخاب و برای طبخ یک قلیه ماهی در ادامه نیز با ما همراه باشید .

فودکافی

مواد لازم برای حداقل 4 نفر قلیه ماهی :

گشنیز تازه و خرد شده 50 گرم ، شنبلیله 100 گرم ، تمبر هندی یک دوم یک بسته ، پیاز متوسط یک عدد ، سیر تازه یک بوته ، فیله ماهی 500 گرم ( دلخواهی ) آرد یک قاشق فلفل قرمز تند یک قاشق غذاخوری ، رب گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری ، نمک ، زرد چوبه به مقدار کافی ، روغن به مقدار کافی

طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی :

یکی از نکات مهم در آشپزی توجه به اصول طرز تهیه آن غذا می باشد که ما در فود کافی شما را طبق نقشه راه یک آشپزی خوشمزه به مقصد خواهیم رساند .

فودکافی

مرحله اول :

شما برای تهیه قلیه ماهی مخصوص جنوبی ابتدا باید گشنیز و شنبلیله را به صورت ساطوری ریز وخرد کنید ، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهید و مقداری روغن اضافه کنید. در ادامه سبزی ها را اضافه کرده و به خوبی و آرام آرام تفت می دهید .

فودکافی :   کوکو سبزی با گردو

مرحله دوم :

در مرحله دوم توجه داشته باشید که برای تهیه قلیه ماهی به روش جنوبی و خوزستانی باید سبزی را به خوبی سرخ کنیم تا رنگ آن کمی تیره شود. (نکته قابل توجه اینکه هر چقدر سبزی قلیه ماهی را بیشتر سرخ کنیم، در پایان رنگ خورشت ما تیره تر خواهد شد )

فودکافی

مرحله سوم :

باید در این مرحله سبزی سرخ شده را از تابه خارج کنید و کناری بگذارید . سپس بروید سراغ تمرهندی و آن را همراه یک لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب ریخته و سپس قابلمه مورد نظر را روی حرارت متوسط قرار می دهید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد،

مرحله چهارم :

سپس تمرهندی را صاف کنید و کناری بگذارید. در ادامه آشپزی فیله های ماهی را درون یک سینی قرار می دهیم، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری روغن مایع ترکیب کنید و بعد روی گوشت ماهی ها ریخته و تمام گوشت را به این مواد آغشته کنید .

فودکافی

مرحله پنجم :

وقتی کارتان تمام شد ماهی ها را در همین وضعیت کناری بگذارید تا با مواد ترکیبی طعم دار شود ، در ادامه پیاز و سیر را به صورت نگینی ریز و خرد کنید ، ودر یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و خوب بگذارید پیازها تف بخورد و رنگ آن تغییر کند و کنار آن سیر را نیز اضافه کنید و سپس کمی نمک و فلفل سیاه و زرد چوبه هم اضافه کنید و یک دقیقده دیگر محتوای داخل قابلمه
( یا تابه ) را تف دهید .

مرحله ششم :

در اینجا رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و همراه مواد خوب تف دهید تا کاملا قرمز و یک دست شود و سپس سبزی های سرخ شده را اضافه کنید و 2 لیوان آب داخل قابلمه بریزید تا به نقطه جوش برسد . و در همین حال تمرهندی صاف شده را نیز به غذا اضافه می کنید و سپس فلفل قرمز و آرد را نیز اضافه کنید و سر قابلمه را ببندید و اجازه دهید غذا به مدت حداقل یک ساعت با حرارت ملایم جا بیفتد و آب کم کند .

فودکافی

مرحله هفتم :

یک تابه مناسب بردارید و روی حرارت قرار دهید و کف آن را با مقداری روغن چرب کنید و سپس تکه های ماهی را داخل تابه گذاشته و با دقت و به صورت یک دست سرخ کنید و وقتی یک ساعت از زمان پخت قابلمه مواد قلیه ماهی گذشت ماهی های سرخ شده را نیز به آن قابلمه اضافه کنید و حرارت را روی کمترین حالت قرار بدهید و اجازه دهید حداقل 40 دقیقه تا یک ساعت در همین حالت باشد تا روغن بندازد و جا بیفتد . وقتی این غذای خوشمزه حاضر شد می توانید یا با برنج و یا با نون سرو کنید .نوش جان.

فودکافی :   حلیم بادمجان

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها