امتیاز قهوه یزدی درمیان قهوه ها

به نام خدا

امتیاز قهوه یزدی در میان قهوه ها :

می توان گفت یک قهوه با طعم استثنایی و معروف که از دیرباز این نوع قهوه بومی در یزد به شهرت رسیده است . اگر شما جزء افراد طرفدار این نوشیدنی تلخ هستید با فود کافی در این مطلب همراه باشید .( نکته قابل توجه اینکه تحقیقات نشان می‌دهد که افزودن شیر یا خامه به قهوه تاثیری در جذب آنتی اکسیدان‌های آن ندارد. و همچنین ترجیحا بهتر است شکر اضافه نشود، چون جذب آنتی اکسیدان‌ها را به تاخیر می‌اندازد ، گفته می شود مصرف قهوه در کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را دارد. مصرف روزانه قهوه سبب کاهش آسیب‌های کبدشده  و همچنین پیشرفت هپاتیت C مزمن را کاهش می دهد و از طرفی از بروز سنگ کلیه و صفرا جلوگیری می کند. و پیشگیری از بیماری آلزایمر به دلیل محرک بودن کافئین موجود در قهوه از دیگر تاثیرات مثبت این نوشیدنی است )

 

فودکافی

قهوه یزدی چیست :

درباره این نوشیدنی متفاوت گفته می شود نوعی قهوه سنتی و بومی در شهر یزد می باشد که به جهت استفاده از هل،  نبات و گلاب در طرز تهیه و همچنین مدت زمان پخت طولانی که دارد دارای طعم بسیار خوشمزه و دلچسب است و با توجه به اسناد موجود قدمت تولید این نوع از قهوه به دوره قاجار می‌رسد. قهوه یزدی به جهت بومی سازی یک نوشیدنی غیر ایرانی و قدیمی شاهدی بر تعاملات فرهنگی مردمان یزدمی باشد که هر عنصر جدید را با ذائقه و میل خود سازگار ساخته و نوع جدیدی از این نوشیدنی را ساخته اند. و همچنین در طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده با تغییراتی که مردمان یزد در مراحل ساخت آن داده اند، جایگاه خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی باز کرده و تبدیل به عنصری جدانشدنی شده است . همچنین به دلیل نوع پخت طولانی و مواد اولیه با طبع یزدی بسیار سازگار و استفاده آن در مراسم های رواج دارد ( گفته می شود در مراسم فوت و روز سوم درگذشتگان در طول سالیان دراز به صورت یک سنت حسنه در آمده و به نوعی بخشی از فرهنگ مردم یزد شده است )

فودکافی

ثبت قهوه یزدی :

باید بدانید که قهوه یزدی به تازگی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده است. گفته می شود قهوه طبعش سرد و خشک است و هل و گلاب و دارچین و نبات با طبع گرم، هم قهوه را خوش طعم می کند و هم طبعش را نیزگرم می کند. دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این قهوه خوشمزه در تیر ماه سال ۱۳۹۸ در اجلاس سراسری میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسید .

فودکافی :   فواید و مضرات قهوه

 

فودکافی

روش قهوه یزدی باب میل :

می توان گفت قهوه یزدی یا ایرانی، شبیه به قهوه ترک و عربی است ولیکن در طی سال‌ها با افزودن برخی طعم‌دهنده‌های سنتی، مطابق ذائقه یزدی‌ها شده و جایگاه ویژه‌ای را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی به خود اختصاص داده است و شهرت پیدا کرده و توجه توریست های داخلی و خارجی  را نیز به خود جلب کرده است . ( این قهوه شیرین و غلیط را با کیک یزدی به عنوان یک میان وعده برای عصرانه می توانید استفاده کنید و لذت ببرید ) مواد لازم برای تهیه قهوه یزدی : ( برای حداقل دو نفر ) سه قاشق چای خوری پودر قهوه ترک ،  شکر شش قاشق چای خوری ، یک فنجان آب ، هل ،گلاب ، نبات به مقدار لازم .

فودکافی

طرز تهیه قهوه یزدی :

ابتدا مقدار پودر قهوه را به همراه شکر و یک فنجان آب در کتری یا قهوه جوش مسی می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا به جوش بیاید ،وقتی از به جوش آمدن آن مطمئن شدید شعله را کم کرده و می گذاریم قهوه به مدت 40 دقیقه تا یک ساعت بجوشد و آرام قل بزند . سپس گلاب، نبات و هل را ( به مقدار دلخواه ) به قهوه خود اضافه و بعد اجازه می دهیم تا قهوه برای یک ساعت دیگر، آرام بجوشد و در نهایت بعد از مدت زمان تعیین شده قهوه یزدی خوشمزه آماده سرو خواهد بود . نوش جان

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها