هواری نخود برای 2 نفر

هواری نخود برای 2 نفر

(هواری نخود برای 2 نفر ) بَندَرعَبّاس مرکز استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس در جنوب ایران است. بندر شهید رجایی که در این شهر قرار دارد، بزرگترین بندر کانتینری ایران است. از نام‌های پیشین آن بندر گمبرون بوده که با لشگرکشی شاه عباس یکم و بیرون راندن پرتغالی‌ها از ایران، نامش به بندرعباس تغییر یافته‌ است. تعریف هواری در جنوب کشور به این معنی می باشد که هر غذایی را که با مرغ یا ماهی یا گوشت تهیه کنند به آن هواری می گویند که معروف ترین آن هواری ماهی می باشد شما می توانید از انواع ماهی ها برای هواری پلو استفاده کنید ولی بیشتر در جنوب کشور از ماهی هوور استفاده می شود.
(هواری نخود) یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ جنوب کشورمان است که اصالت آن به شهر بندرعباس بر می گردد، بومی های این شهر عاشق این ترکیب غذا هستن سفر به سمت جنوب رفتید این غذا با دست پخت خودشون امتحان کنید حتما، طعمش رو از یاد نخواهید برد . برای مشاهده آموزش کامل و مراحل طرز تهیه هواری نخود در ادامه با سایت آموزشی فود کافی همراه باشید. برای درست کردن غذای خوشمزه هواری می تونید از تن ماهی ، ماهی یا میگو هم استفاده کنید .اگر ماهی تازه داشتید ابتدا سرخ کنید و بعد به تکه های کوچک در بیارید داخل برنج اضافه کنید و یا میگو سرخ می کنید و لا به لای برنج می ریزید. در این غذا ادویه بسیار مهم است خوش عطر بودن و خوش طعم بودن غذا بستگی به ادویه دارد. از ادویه های بندری مخلوط شده استفاده کنید.

هواری نخود برای 2 نفر

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج ۲ پیمانه
نخود ½ پیمانه
گوشت گوسفندی ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۲ عدد
میخک ۲ عدد
برگ بو ۲ عدد
چوب دارچین ۱ تکه
نمک و ادویه پلویی هر کدام ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه نیم کوب شده و زردچویه هر کدام ۱ قاشق غذاخوری
پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل و پودر هل ½ قاشق چایخوری

هواری نخود برای 2 نفر

طرز تهیه هواری نخود : هواری نخود برای 2 نفر

(مرحله 1)
برای تهیه هواری نخود بسیار خوشمزه در ابتدا نخود ها را می شوییم و درون یک کاسه حاوی آب جوش ریخته، سپس اجازه می دهیم نخود به مدت ۴ تا ۶ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان نخود را آبکشی می کنیم. البته اگر از روز قبل داخل اب بماند بهتر است.

فودکافی :   انواع آش

(مرحله 2)
در این مرحله گوشت را به صورت مکعبی خرد کرده، سپس به همراه نخود درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه یک عدد پیاز را به همراه سیر به صورت کامل به قابلمه اضافه کرده، سپس چوب دارچین را می افزاییم. این کار طعم خوبی به گوشت می دهد.

(مرحله 3)
حالا میخک را به همراه نمک، زردچوبه و فلفل سیاه نیم کوب شده به قابلمه اضافه کرده، سپس به اندازه ای که روی مواد را بگیرد آب می افزاییم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا گوشت و نخود به مدت ۳ ساعت بپزد.

(مرحله 4)
پس از گذشت این زمان گوشت پخته شده را از باقی مواد درون قابلمه جدا کرده، سپس پیاز باقی مانده را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع به آن می افزاییم.

(مرحله 5)
در ادامه پیاز را به ماهیتابه اضافه کرده، سپس کمی تفت می دهیم تا پیاز کاملا سرخ و طلایی شود. حالا گوشت پخته شده را به همراه ادویه پلویی، پودر دارچین، فلفل سیاه، پودر هل و پودر زنجبیل به ماهیتابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم.

(مرحله 6)
حالا برنج را می شوییم، سپس درون قابلمه حاوی نخود و آب گوشت می ریزیم و اجازه می دهیم بجوشد تا آب اضافی آن کشیده شود. زمانی که برنج به صورت کته شد و آب اضافی اش جذب شد گوشت تفت خورده را به قابلمه می افزاییم. وکاملا هم میزنیم تا برنج و مواد قاطی شوند .

هواری نخود برای 2 نفر

هواری نخود برای 2 نفر

(مرحله7)
سپس درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی آن قرار می دهیم. حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی آن قرار می دهیم تا هواری به مدت ۴۵ دقیقه بپزد.

(مرحله8)
پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم، سپس هواری نخود را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه ترشی انبه یا به دلخواه یا ماست طعم دارسرو می کنیم. نوش جان. می توانید به جای گوشت از ۵۰۰ گرم گوشت مرغ استفاده کنید …یا اگر از گوشت استفاده نمی کنید سویا هم پیشنهاد خوبی هست.

فودکافی :   چند نوع سوپ خوشمزه فصل سرما

امیدوارم در کنار عزیزانتون از این غذای خوشمزه و مقوی لذت ببرید دوستان.

صفحه نخست 

تولید محتوا در گروه چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها