طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

مقدمه :

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر : یکی از غذاهای معروف و پرطرفدار استان گیلان مرغ ترش است . این غذای خوشمزه نه تنها در بین گیلانی ها بلکه در تمام ایران بسیار پرطرفدار است . مرغ ترش  در استان ها و شهر های مختلف ایران با دستور العمل ها و مواد متنوعی تهیه می شود اما دستور العمل این غذا متعلق به شمال کشورمان است که مزه متفاوتی نیز دارد  . در شهر های شمالی برای تهیه این غذای خوشمزه از سبزی های معطر محلی استفاده می شود که به دلیل تازه بودن این سبزی ها مرغ ترش مزه فوق العاده ای به خود می گیرد . برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مرغ ترش در ادامه با فودکافی همراه باشید .

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

مواد لازم برای 4 نفر :

ران و سینه مرغ : 5 تکه متوسط
گردو : ۳۰۰ گرم
سبزی معطر : 200 گرم
رب انار : 2 قاشق غذا خوری
پیاز : 1 عدد متوسط
سیر : 2 حبه متوسط
نمک و فلفل سیاه : به مقدار دلخواه
روغن و زرد چوبه : به مقدار دلخواه

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

مرحله اول :

ابتدا قبل از انجام هر کاری ادویه ها را با هم مخلوط کرده و روی تکه های مرغ می ریزیم و آن ها را با هم مخلوط می کنیم تا ادویه ها به گوشت مرغ برسد . زمانی که مرغ ها و ادویه ها با هم مخلوط شدند مقداری روغن در یک قابلمه میریزم و صبر می کنیم تا قابلمه داغ شود . پس از آن مرغ ها را به قابلمه روغن اضافه کرده و آن ها را تفت می دهیم .

مرحله دوم :

تفت دادن مرغ ها را تا زمانی که به خوبی مرغ ها سرخ شوند و رنگ آن ها طلایی شود ادامه می دهیم . سپس مرغ ها را از قابلمه خارج کرده و در ظرفی مناسب قرار می دهیم .

مرحله سوم :

پیاز ها را نگینی خرد کرده و در همان قابلمه با کمی روغن تفت می دهیم تا طلایی شوند . ( علاوه بر طلایی شدن پیاز ها سبک نیز می شوند . )

 

مرحله چهارم :

در این مرحله سیر ها را خرد کرده و به پیاز ها اضافه می کنیم و زمانی که سیر ها کمی تغییر رنگ دهند تفت دادن را ادامه می دهیم . پس از آن گردوی سابیده شده و رب انار را به سیر و پیاز ها اضافه می کنیم و 5 دقیقه تفت می دهیم .

فودکافی :   غذاهای معروف آسیایی

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

مرحله پنجم :

سبزی های معطر را به کمک ساطور یا چاقو بزرگ تر خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم و تفت دادن را تا زمانی که سبزی ها تنها کمی سرخ شوند ادامه می دهیم

مرحله ششم :

در این مرحله باید 5 لیوان آب به مواد اضافه کنیم و حرارت شعله را اضافه می کنیم تا آب جوش بیاید ، پس از جوش آمدن آب حرارت را کم می کنیم و می گذاریم 30 تا 40 دقیقه مواد بجوشد تا روغن بیاندازد . پس از اینکه مواد روغن انداخت زمان این رسیده است که مرغ ها را به مواد اضافه کنیم .

مرحله هفتم :

پس از گذشت 10 دقیقه حرارت را کم می کنیم و می گذاریم تا خورشت روغن بیاندازد . سرو این خورشت نیز همانند خورشت فسنجان است و باید به صورت کم آب سرو شود .

می توانید این خورش را به همراه برنج میل کنید

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

سبزی مخصوص مرغ ترش :

سبزی که در تهیه مرغ ترش از آن استفاده می شود سبزی هایی محلی مانند چوچاق و خالواش است که این سبزی ها در همه شهر ها در دسترس نیستند اما می توانید با ترکیب کردن برگ سیر تازه ، نعناع ، گشنیز ، ریحان و جعفری آن ها را جایگزین سبزی محلی کنید .

 

خواص مرغ ترش

مرغ ترش به دلیل داشتن انواع مواد مغذی دارای منیزیم ، سدیم ، پتاسیم و کلسیم است .

جوان سازی پوست صورت

رفع سیاهی دور چشم

تقویت و افزایش رشد موها

تامین انرژی و مواد مغزی برای زنان باردار و رشد جنین

 

 

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

 

به دلیل وجود گردو در مرغ ترش متابولیسم بدن افزایش پیدا کرده و برای لاغری و کاهش وزن مفید است . همچنین این غذا به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و پروتئین هایی که دارد ؛ به کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری نیز کمک می کند.

 

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

طرز تهیه مرغ ترش برای 4 نفر

فواید دیگر این غذا عبارت اند از : کاهش خطر ابتلا به سرطان و تومور ، تقویت سیستم ایمنی بدن کاهنده فشار خون بالا ، کاهش چربی و کلسترول خون ، کاهنده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی .

فودکافی :   انواع دلمه خوشمزه

مرغ ترش دارای ملاتونین بوده و مصرف آن می تواند درمانی برای بی خوابی های شبانه باشد .

 

با توجه به گفته های بالا حتما متوجه فوایدی که مصرف مرغ ترش برای بدن دارد شده اید  اما چنانچه شما در مصرف هر گونه مواد غذایی زیاده روی کنید مطمئنا عوارضی به همراه خواهد داشت که مرغ ترش نیز از این قائده مستثنا نیست .

مصرف غذاهایی با طبع سرد مانند مرغ ترش مخصوصا در فصل های سرد سال باعث به وجود آمدن مشکلات زیر می شود :

دل درد

غلظت خون و عوارض ناشی از آن

نفخ شکم

به وجود آمدن درد مفاصل به خصوص در کمر ، زانو ها و شانه

بی حالی خستگی و کمبود انرژی

احتباس مایعات در بدن

 

صفحه نخست

 

خانه چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها