دستور پخت شله مشهدی

به نام خدا

فود کافی

تاریخ شله مشهدی :

می توان گفت شله یکی از غذاهای محبوب سنتی است مخصوصا که با نام شله مشهدی همگی آشنا هستیم . شله مشهدی یکی از غذاهای سنتی استان خراسان است که در شهر مشهد نیز
با نام شله شناخته می شود .
یک غذای خوشمزه و مفید و باب میل خیلی از ذائقه ها در سراسر ایران نیز است .
این غذا در خود حبوبات هایی دارد که در اکثر آش ها استفاده می شود به نوعی یکی از آش های پرطرفدار نیز محسوب می شود ( می توان گفت عموما به مقدار بسیار زیاد برای نذری طبخ و بارگذاشته می شود )

فودکافی

تاریخ قبل تر شله مشهدی :

گرچه از تاریخچه دقیق شله مشهدی اطلاعات دقیقی وجود ندارد. ولیکن داریم که بسیاری از موخان بر این عقیده اند که این غذا به زمان حمله مغول بر ایران میرسد.
چرا که مشهد نیز جزو شهرهای محاصره شده مغولی ها بوده و با مشکل کمبود غذا مواجه شده بود. ومردم برای اینکه بتوانند در روز یک وعده غذای کامل و گرم میل کنند تصمیم گرفتند دیگ بزرگی برپا کرده و هر کس از خانه خود چیزی آورده و به آن اضافه کند.
(نکته قابل توجه این سنت غذا خوردن کم کم در عزاداری ها جا باز کرد و ماندگار شد. شله مشهدی که قدمت دور و درازی دارد ، در سال 91 به عنوان میراث معنوی مشهد ثبت کشوری شد و برای همیشه در آداب و رسوم و فرهنگ غذایی مشهد ماندگار شد)

فود کافی

مواد اصلی یک غذای خوشمزه :

در این غذای سنتی و اصیل خراسانی از گوشت قرمز و حبوباتی استفاده می شود که پروتئین بالایی دارد و مقوی نیز است . پخت این غذا به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد و اگر برایتان اتفاق افتاده باشد در مراسم های مذهبی نظیر ماه محرم و یا ماه رمضان در مشهد باشید این شله در آن زمان بیشترین طبخ خود را دارد .

طبخ شله مشهدی به سبک فود کافی :
ما در فود کافی می خواهیم شما را با یک غذای خوب و مقوی و پر طرفدار با اصول و رعایت کامل
آشنا کنیم و در کنارتان باشیم و صفر تا صد آن را در اختیارتان بگذاریم تا لذت یک شله مشهدی را
نوش جان کنید .

فودکافی :   انواع پاستا خوشمزه

فودکافی

شله مشهدی :

مواد لازم برای تهیه شله مشهدی (حد اقل برای 20 نفر )
گوشت گوسفندی تازه 3 کیلو گرم ، بلغور 750 گرم ، پیاز 500 گرم ، نخود خام 500 گرم ،
لوبیا چیتی 250 گرم ، لوبیا قرمز 250 گرم ، ماش یک یک سوم پیمانه ، ( مقدارش و می توانید بجای ماش از عدس استفاده کنید سلیقه ای )
برنج 250 گرم ، دالچین ، نمک ، فلفل قرمز ، به مقدار لازم .

فودکافی

طرز تهیه شله مشهدی :

بهتر است همین اول کار بدانید که شله مشهدی جزو غذاهای پر زحمت و زمان بر است که باید در طول طبخ آن با صبر و حوصله باشید .
در مرحله اول :
خیس کردن حبوبات است که باید به مدت 12 تا 24 ساعت خیسانده و آب آن ها را چند بار در این مدت عوض کنید تا نفخ آن از بین رفته و باعث هضم بهتر غذا شود .

مرحله دوم :

در این مرحله پختن گوشت همراه با پیاز و ادویه را داریم شما گوشت را درون قابلمه ریخته و پیاز پوست کنده شده را به چند تکه بزرگ تقسیم کرده همراه با ادویه به گوشت اضافه میکنید.
(توجه کنید به اندازه ای که روی گوشت و پیاز را آب بگیرد آب اضافه کرده و اجازه دهید تا به قدری پخته شود که استخوان های آن به راحتی جدا شوند بعد از مغز پخت شدن کامل، گوشت را از استخوان جدا کرده و ریش ریش کنید)

مرحله سوم :

پختن حبوبات در این مرحله به این صورت است که یک ظرف بزرگ انتخاب کنید و تمامی حبوبات را در آن بریزید و به اندازه ای که آب روی مواد را بگیرد به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط بگذارید تا کامل بپزد .

مرحله چهارم :

در این مرحله باید برنج و بلغور را جدا جدا شسته و بگذارید چند ساعتی خیس شود .

مرحله پنجم :

در این مرحله بلغور و برنج را به حبوبات اضافه می کنیم ( قبل از پخت کامل حبوبات یعنی وقتی نیم پز بودن) و مرتب باید هم بزنید و مراقب باشید  ته نگیرد . ( از نیروی کمکی برای هم زدن غافل نشوید )

فودکافی

مرحله ششم :

وقتی به مرحله پخت تر رسید  گوشت ریش ریش شده را به مواد داخل دیگ اضافه کنید و با حرارت ملایم اجازه دهید تا ماکلا پخته و در اصل جا افتاده شود . پخت کامل و آماده شله زمانی است که شله کشدار شده باشد . ( در اینجا سر قابلمه و یا دیگ را گذاشته و حرارت را کم می کنیم ( مثل به دم کشیدن برنج ) تا پخت کامل شود .
و بعد با خورشت قیمه از قبل آماده می توانید روی شله را تزئین و سرو کرده و نوش جان کنید.

فودکافی :   کلم پلو

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها